22 stycznia br., o godz. 11:00, w Instytucie Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (sala teatru GO) w Warszawie rozpocznie się uroczyste otwarcie pierwszego w Polsce i jednego z nielicznych w Europie laboratorium dedykowanego pracom badawczo-rozwojowym nad napędami plazmowymi dla satelitów, a także sond kosmicznych wysyłanych w bardziej odległe obszary przestrzeni. Specjalistyczne laboratorium plazmowych silników satelitarnych zostało utworzone dla potrzeb 3-letniego projektu L-µPPT (Innovative Liquid Micro Pulsed Plasma Thruster) realizowanego w ramach 7. Europejskiego Programu Ramowego. Do symulacji warunków panujących w przestrzeni kosmicznej Laboratorium dysponuje cylindryczną komorą próżniową o objętości 2 m3 wyposażoną w układ pompowy umożliwiający ciągłe działanie badanych napędów przy ciśnieniu otoczenia ponad 100 milionów razy mniejszym niż atmosferyczne.

Pierwsze badania w Laboratorium plazmowych silników satelitarnych polegać będą na testowaniu i rozwijaniu innowacyjnego napędu plazmowego dla nanosatelitów, zaprojektowanego przez zespół z IFPiLM przy współudziale pozostałych uczestników europejskiego konsorcjum L-µPPT, którego prace koordynuje hiszpańska firma JMP Ingenieros. W skład konsorcjum wchodzą także firmy Kopoos (Francja), NASP (Hiszpania), Mecartex (Szwajcaria) i Nanospace (Szwecja), reprezentujące sektor małych i średnich przedsiębiorstw. Podczas gdy w chwili obecnej istnieje wiele rozwiązań w zakresie napędów konwencjonalnych satelitów (tj. satelitów o masie powyżej 100 kg), takich jak rakietowe silniki chemiczne, silniki z zimnym gazem lub systemy oparte na napędach jonowych/plazmowych (których liczba ciągle rośnie), to szybko rozwijający się sektor nanosatelitów (tj. satelitów o masie kilku kilogramów) wciąż nie dysponuje żadnymi rozwiązaniami w zakresie napędu. Z uwagi na bardzo wydajne wykorzystanie paliwa i brak zagrożeń chemicznych napędy jonowe/plazmowe stanowią potencjalnie najlepsze rozwiązanie technologiczne dla nanosatelitów, co wyniki projektu L-µPPT mają właśnie udowodnić. W odróżnieniu od istniejących napędów typu PPT, w których paliwo stanowi blok polimerowy zintegrowany z silnikiem, L-µPPT będzie wykorzystywał paliwo ciekłe, co pozwoli na zachowanie identycznej geometrii wyładowania oraz siły ciągu przez całe życie silnika, a zarazem daje możliwość zmagazynowania dowolnej masy paliwa w oddzielnym zbiorniku.

Po zakończeniu projektu L-µPPT wyposażenie próżniowe laboratorium plazmowych silników satelitarnych będzie mogło być wykorzystane do badania silników o średniej mocy dla sond kosmicznych i konwencjonalnych satelitów. Do tej klasy napędów plazmowych należy niedawno zaprojektowany w IFPiLM kryptonowy silnik Hall'a, nad którym dalsze prace prowadzone są w ramach umowy z Europejską Agencją Kosmiczną.

źródło: Instytut Fizyki Plazmy i Laserowej Mikrosyntezy (IFPiLM)