Szczególne zainteresowanie podczas Hannover Messe wzbudzały Wasze kompleksowe rozwiązania związane z automatyką budynkową. Dlaczego?
Zaprezentowaliśmy wizualizację budynku biurowego, który został kompletnie przez nas zmodernizowany. Modernizacja ta polegała na zainstalowaniu systemów automatyki budynkowej. Sterują one m.in. wentylacją, klimatyzacją, oświetleniem, zamieniając obiekt w „inteligentny budynek”. Dodatkowo zainstalowaliśmy panele słoneczne o mocy 50 kW, stacje ładowania samochodów elektrycznych oraz magazyn energii.

Czy ten magazyn energii umożliwia również na przykład ładowanie samochodów elektrycznych?
Tak, ponieważ w wielu przypadkach problemem są ograniczenia mocy przyłącza elektrycznego: fizyczne oraz wynikające z kontraktów z dostawcą energii. Jeśli nasz kontrakt z dostawcą energii opiewa np. na 60 kW mocy szczytowej, to w razie jej przekroczenia możemy się liczyć z dodatkowymi, wysokimi opłatami. Tymczasem podczas ładowania samochodów elektrycznych obserwowaliśmy szczytowe pobory nawet w granicach 80-85 kW. Nasze rozwiązania mają zatem na celu ograniczenie poborów szczytowych oraz optymalne wykorzystanie energii słonecznej. Po ich zainstalowaniu ograniczyliśmy szczytowy pobór mocy do 40 kW.

Samochody elektryczne wymagają jednak wielu innowacji.
Tak, przede wszystkim wymagają stosowania zintegrowanych rozwiązań. W momencie ich ładowania mamy bowiem do czynienia z krótkotrwałymi, wysokimi poborami prądu. To obszar, w którym widzimy bardzo dużą dynamikę wzrostu i który zawiera spory potencjał.

A czy polskie firmy chętnie inwestują w nowe technologie?
Myślę, że polskie firmy przede wszystkim inwestują w nowe technologie. Przy wsparciu państwa Polska będzie miała szansę na ogromny rozwój w tej dziedzinie.

Dlatego Delta w Polsce, oprócz działalności handlowej, zajmuje się także działalnością badawczo-rozwojową?
Tak, Delta jest obecna w Polsce od 12 lat. Początkowo zajmowaliśmy się tylko sprzedażą i wsparciem technicznym. W tej chwili spora cześć naszych pracowników zajmuje się projektowaniem i to na potrzeby całego regionu. Jest to wsparcie techniczne przy projektowaniu systemów zasilania dla telekomunikacji oraz zintegrowanych rozwiązań związanych z infrastrukturą, jak np. punkty ładowania samochodów elektrycznych, elektrownie słoneczne czy hybrydowe systemy zasilania.

W jakich sektorach widzi Pan szansę na największy rozwój Państwa firmy?
Jeśli chodzi o działalność w skali globalnej, to widzimy kilka takich obszarów. To magazynowanie energii, automatyka przemysłowa, Internet rzeczy oraz infrastruktura dla pojazdów elektrycznych. Tutaj będzie następował w kolejnych latach gwałtowny i dynamiczny rozwój. Obecnie w tej kwestii działamy głównie w Skandynawii, ale także w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Francji; istnieją też projekty budowy korytarzy dla samochodów elektrycznych i udostępniania stacji ładowania o zasięgu europejskim.

Dziękuję za rozmowę.