W Europie funkcjonują cztery systemy zasilania pojazdów kolejowych i kilkadziesiąt systemów zabezpieczenia ruchu kolejowego w tym system ETCS. Polaryzuje to ruch kolejowy pomiędzy krajami europejskimi, ograniczając skalę przewozów pasażerskich jak i towarowych w ruchu międzynarodowym. Dodatkowym wyzwaniem dla transportu międzynarodowego jest konieczność przeprowadzenia procesu homologacji i otrzymania zezwolenia na eksploatację w każdym kraju. To wszystko sprawia, że często na granicach przewoźnicy muszą zatrzymywać się i wymieniać lokomotywy, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia.

Już dziś możliwe jest jednak ograniczenie trudności związanych z ruchem międzynarodowym, a w szczególności zwiększający przepustowość przejść granicznych. Pomagają w tym zarówno elektryfikacja odcinków przygranicznych, ale także realizowanie przewozów nowoczesnymi interoperacyjnymi pojazdami wielosystemowymi, które mogą kursować w wielu europejskich krajach. Jednym z nich jest lokomotywa Vectron, której typ posiada dopuszczenia w 18 europejskich krajach, w tym także w Polsce.

- Jednym typem lokomotywy można przejechać np. z Niemiec do Rumunii, jadąc po drodze przez Austrię i Węgry. Może także jechać w drugą stronę z Polski, przez Niemcy aż do holenderskiego portu w Rotterdamie. Wszystko odbywa się bez wysiadania z pojazdu, maszynista zmienia tylko system zasilania i bezpieczeństwa na inny. Przypomina to swobodne podróżowanie samochodem w ramach strefy Schengen – powiedział Krzysztof Celiński, prezes Siemens.

Jak to wygląda w praktyce, mogli przekonać się uczestnicy spotkania w Chojnowie, którzy byli pasażerami pociągu pasażerskiego prowadzonego przez Vectrona: skład pokonał trasę do niemieckiej stacji Horka i z powrotem, choć w Polsce i Niemczech istnieją różne systemy zasilania trakcji elektrycznej i różne systemy bezpieczeństwa. – Te pojazdy usprawniają nasze przewozy międzynarodowe, gdyż pociągi nie muszą zatrzymywać się na granicy, aby dokonać wymiany lokomotywy. To pozwala na skrócenie czasu przejazdu, co ma ogromne znaczenie dla klientów – mówi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo. Przedstawiciel największego w Polsce towarowego operatora kolejowego wyjaśnia, że Vectrony są wykorzystywane głównie w sektorze intermodalnym - Znaczenie przewozów międzynarodowych będzie dla nas rosło, gdyż jednymi z najważniejszych celów strategii Grupy PKP Cargo jest dążenie do zdobycia przez nas pozycji lidera na unijnym odcinku Nowego Jedwabnego Szlaku i w obszarze państw Trójmorza – dodaje.

Do tej pory PKP Cargo zakupiło 20 lokomotywy Vectron: 15 w ramach kontraktu zawartego jeszcze w 2015 r. oraz 5 w styczniu br. w ramach opcji. Flotę tych elektrowozów posiada także AWT - czeska spółka zależna PKP Cargo. Lokomotywy Vectron MS dla PKP Cargo przeznaczone do ruchu towarowego to pojazdy o mocy 6,4 MW, mogące rozwijać prędkość maksymalną 160 km/h. Są wyposażone w system ETCS i inne rozwiązania techniczne podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy maszynistów. Vectrony kupione przez PKP Cargo posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię, Holandię i Węgry. Jeszcze w lipcu 2019 r. spółka odbierze kolejne lokomotywy Vectron do ruchu międzynarodowego.

W ciągu kilku lat kilkadziesiąt firmy z całej Europy kupiło ponad 900 Vectronów, które pokonały blisko 215 mln km. W naszym kraju Vectrony jeżdżą w barwach PKP Cargo, DB Cargo Polska, a także Industrial Division. Łącznie w Polsce zostało zakupionych blisko 50 takich pojazdów.

Źródło: Siemens