Jak firmy wpływają na konsumentów
Myślenie o produkcie, jako materiale możliwym do ponownego wykorzystania, jest pierwszym krokiem ku Gospodarce Obiegu Zamkniętego (GOZ lub gospodarki cyrkularnej). Powinni to wiedzieć zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy, którzy powinni uwzględnić potencjał recyklingowy już na etapie projektowania produktu. Ponad połowa Polaków (57%) zdaje sobie sprawę, że ich wybory jako konsumentów mają wpływ na wdrażanie zasad GOZ przez firmy.

Dzięki przedmiotom codziennego użytku zaprojektowanym z myślą o gospodarce cyrkularnej producenci zwracają uwagę konsumentów na to, jak można ponownie wykorzystać odpady. Tworząc produkty i myśląc o ich „cyklu życia” producenci pomagają społeczeństwu wyrobić proekologiczne nawyki – mówi Rajmund Gardziński, dyrektor biznesu papierowego i plastikowego w Stena Recycling.

Małymi krokami, zaczynając od projektowania, po ponowne wykorzystanie produktu, możliwe będzie zwiększenie świadomości Polaków na temat modelu cyrkularnego. – Polacy słyszeli o Gospodarce Obiegu Zamkniętego m.in.
w kontekście możliwości zmniejszenia liczby odpadów. Stąd coraz więcej osób (28% respondentów) wybiera produkty w opakowaniach przyjaznych recyklingowi, a 54% ograniczyło zużycie jednorazowych torebek. Wzajemne odziaływanie na siebie producentów i konsumentów zbliża Polskę w kierunku GOZ – dodaje Rajmund Gardziński.

GOZpodarne praktyki
W Polsce model gospodarki cyrkularnej nie jest jeszcze dobrze znany, dlatego międzynarodowe przykłady mogą stać się inspiracją dla polskich firm. Konsumenci natomiast mogą przekonać się, że właściwa segregacja odpadów daje możliwość zawrócenia surowca od obiegu. Holenderskie studio projektowe zwróciło uwagę na potencjał niewykorzystanych materiałów tworząc budynek składający się w 60% z materiałów zebranych lokalnie. Główna konstrukcja została wykonana z profili stalowych, wcześniej stanowiących maszynę do produkcji wyrobów włókienniczych. Drewniane listwy stanowiące rdzeń zniszczonych zwojów kabli stworzyły elewację apartamentu.

Kolejnym przykładem firmy dostrzegającej cyrkularny potencjał jest szwedzka firma z branży wnętrzarskiej, która opracowała z odzyskanego plastiku podkładkę na biurko w 50% stworzoną z pasków PP służących do zabezpieczenia palet z towarem. Równie dobrym przykładem wykorzystania projektowania dla środowiska jest światowy producent obuwia i odzieży sportowej, który we współpracy z organizacją działająca na rzecz środowiska stworzył linię produktów wykonanych prawie w całości z odpadów z tworzyw sztucznych zebranych na wybrzeżu na Malediwach. Opracowali pierwsze buty sportowe z odpadów „morskich”, w których cholewa powstała w 95% z przetworzonych odpadów.

Szansą na zmianę sposobu myślenia o produkcie jest zarówno zainspirowanie polskich przedsiębiorców pozytywnymi praktykami, jak również edukowanie ich w obszarze GOZ. Na tę potrzebę odpowiada II już edycja konkursu Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego pod hasłem „Cyrkularny potencjał do wykorzystania”. Odwołując się do najciekawszych i najbardziej efektywnych rozwiązań z rynku polskiego i międzynarodowego, firma Stena Recycling chce zwrócić uwagę na realne korzyści dla przedsiębiorstwa, wynikające z wdrażania modeli biznesowych zgodnych z zasadami GOZ. Nabór zgłoszeń trwa do 31.01.2019r.

Źródło: Stena Recykling