MIT Enterprise Forum Poland przewiduje akcelerację w ścieżce ogólnej oraz w czterech wyspecjalizowanych ścieżkach branżowych. Ścieżka Let’s Fintech with PKO Bank Polski! organizowana jest we współpracy z partnerem głównym programu - PKO Bankiem Polskim. Partnerem ścieżki akceleracyjnej Energia jest Grupa PGNiG. Ścieżkę Zdrowie współtworzy Grupa Adamed, natomiast pojawiającą się po raz pierwszy w programie ścieżkę Agri-tech wspiera fundusz AgriTech Hub. Nowością w akceleratorze jest również ścieżka Industry 4.0 dedykowana startupom technologicznym zainteresowanym współpracą z partnerami z regionu Dolnego Śląska. Jej realizacja będzie wspierana zarówno przez partnerów technologicznych, jak i merytorycznych, takich jak Balluff, FANUC Polska, fundusz ValueTech, Wrocławski Park Technologiczny, Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej, Wrocławskie Centrum Badań EIT+ oraz Stowarzyszenie Top 500 Innovators.

Startup technologiczny potrzebuje akceleracji szytej na miarę
Akcelerację w ramach 4. edycji programu przejdzie około 25 startupów technologicznych. Początkujący przedsiębiorcy przez 3 miesiące będą współpracować z polskimi i międzynarodowymi ekspertami oraz mentorami nad weryfikacją i dopracowaniem modeli biznesowych swoich przedsięwzięć. Wszystko po to, aby potrafili poradzić sobie w rynkowej rzeczywistości, skutecznie skomercjalizować swoje rozwiązania, jak również efektywnie pozyskać finansowanie na dalszy rozwój działalności.

– Przed startupami na wczesnym etapie rozwoju, nawet tymi dysponującymi unikalnymi technologiami, stoi wiele wyzwań na drodze do zaistnienia tych rozwiązań na rynku. Problemem jest często brak wiedzy, doświadczenia i zaplecza finansowego. Rolą akceleratora jest wspieranie startupów w pokonywaniu tych barier – mówi Magdalena Jabłońska, dyrektor operacyjna Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, organizatora programu MIT Enterprise Forum w Polsce. - W ramach akceleracji przekazujemy zespołom wiedzę biznesową, zapewniamy wsparcie merytoryczne i pomoc z pozyskaniu funduszy na dalszy rozwój – dodaje.

Jak twierdzi Magdalena Jabłońska, w przypadku startupów technologicznych trudno mówić o jednym uniwersalnym modelu akceleracji. Młode firmy, które opracowały innowacyjne rozwiązania potrzebują wsparcia ekspertów i mentorów doskonale znających realia branży i rynku, na którym startup chce się rozwijać. Stąd też w program MIT Enterprise Forum Poland zaangażowanych jest ponad 100 specjalistów, delegowanych m.in. przez partnerów przemysłowych akceleratora, jak również wywodzących się z grona mentorów MIT Enterprise Forum.

– Każdy startup jest inny i aby mógł się dynamicznie rozwijać, potrzebuje rozwiązań i wskazówek szytych na miarę. Stąd tak ważne na wczesnym etapie funkcjonowania firmy jest zaangażowanie ekspertów, którzy potrafią wskazać, w jakim kierunku startup powinien się rozwijać i jak ewentualnie zmodyfikować biznes, aby dopasować go do wymagań rynku – dodaje Jabłońska.

Wsparcie polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw
Do tej pory akcelerację w ramach programu MIT Enterprise Forum Poland przeszło ponad 70 startupów technologicznych. Partnerzy programu udostępniają nie tylko zasoby eksperckie w trakcie trwania akceleracji, ale także otwierają drzwi do laboratoriów i placówek, dając zaplecze techniczne i technologiczne. Dzięki temu początkujący przedsiębiorcy mają unikalną szansę sprawdzenia swoich projektów przed oficjalną komercjalizacją.

– Każdy z partnerów akceleracji przygotował unikalną propozycję wsparcia dla startupów. To firmy i organizacje, które nie tylko angażują się w pomoc młodym firmom technologicznym, ale są również realnie zainteresowane implementacją innowacyjnych rozwiązań w swoich własnych strukturach. Dzięki temu startupy biorące udział w programie zyskują unikalną szansę nawiązania bliskiej współpracy na zasadach komercyjnych z czołowymi polskimi i międzynarodowymi przedsiębiorstwami – dodaje Magdalena Jabłońska.

Partnerami wspierającymi program są Visa, Nokia oraz Campus Warsaw. W obrębie ścieżki Industry 4.0 na terenie Dolnego Śląska prawne i podatkowe wsparcie startupom zapewni firma doradcza Olesiński i Wspólnicy. Treningi sprzedażowe dla startupów przeprowadzą eksperci z Autoryzowanego Centrum Szkoleniowego Sandler Training. Organizacjami wspierającymi program są Fundacja PKO Banku Polskiego, Weil, Gotshal & Manges LLP, Fundacja na rzecz Nauki Polskiej oraz Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce (SOOIPP).

Źródło: MIT Enterprise Forum