2000 tonowy Shiploader popłynie z Gdyni do Narwiku
Za kontrukcję ogromnego urządzenia załadowczego odpowiedzialna jest firma Zamet Industry.
Dziś w porcie w Gdyni rozpoczął się załadunek ważącego ponad 2000 ton portowego urządzenia załadowczego zwanego Shiploader’em. Konstrukcja urządzenia została wykonana przez Zamet Industry w ramach kontraktu zawartego w lutym zeszłego roku z ThyssenKrupp Industrial Solutions (Niemcy). Po załadunku wszystkich elementów Shiploader’a na morski barko-ponton, zostanie przetransportowany do miejsca docelowej pracy w porcie Narwik w Norwegii.
Opiewający na sumę 5,7 mln euro kontrakt obejmował wykonanie oraz zmontowanie Shiploader’a. Konstrukcja urządzenia została wytworzona w zakładzie „Mostostal-Chojnice”, natomiast z uwagi na jego gabaryty, montaż i scalenie wszystkich elementów, a także próby ruchowe bez materiału przeładowywanego, miały miejsce na terenach portowych w Gdyni. Produkcja konstrukcji Shiploader’a została wykonana w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Ostatecznym odbiorcą urządzenia jest firma LKAB, dla której, w całorocznym porcie w Narwiku, Shiploader będzie wykonywał operacje przeładunku rudy żelaza, pochodzącej z kopalni w szwedzkiej Kirunie.
Shiploader ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton tego rudy żelaza.
Źródło: Zamet Industry