„4Poland” - konsolidacja polskiej narzędziówki

Polski rynek narzędziowy to dziś dojrzały i wysoce konkurencyjny sektor gospodarki. Tylko mocna grupa firm narzędziowych jest w stanie sprostać silnej konkurencji zagranicznej i wyzwaniom tego sektora. Konieczność konsolidacji branży maszynowo-narzędziowej stała za powstaniem projektu „4Poland – Platformy Promocji dla Polskich Producentów Maszyn i Narzędzi” pod Grupą Polskie Centrum Narzędziowe SA, zrzeszającej liderów tej branży.

W styczniu br. w siedzibie firmy Complex w Łodzi odbyło się spotkanie grupy inicjatywnej projektu „4Poland”, platformy promocyjnej GPCN, w skład której weszli przedstawiciele znanych polskich firm produkujących narzędzia: Renata Kondal-Mielcarek, Remigiusz Koprowski, Robert Andre, Grzegorz Rais, Wojciech Puchalski, Grzegorz Matuszczak, Zygmunt Skwarło, Jan Krzywonos. Wszyscy zgodnie uznali potrzebę i korzyści wynikające z konsolidacji branży maszynowo-narzędziowej. Podstawową ideą Grupy Polskie Centrum Narzędziowe S.A. (GPCN) jest zapewnienie rozwoju rodzimym firmom dystrybuującym narzędzia. Jak mówi Marian Mucha, wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej GPCN SA, kapitałem grupy jest przede wszystkim wiedza osób, które od lat działają w tej branży. – Dziś na rynku sukces mogą odnieść tylko te podmioty, które są w stanie efektywnie zracjonalizować i obniżyć swoje koszty oraz poprawić swoją konkurencyjność. Skuteczną metodą realizacji tych założeń jest łączenie się firm w duże organizacje, mogące wykorzystać efekt skali – mówi Marian Mucha. – Zgodnie z ideą mówiącą, że razem jesteśmy silniejsi i możemy więcej, chcemy promować nasze wyroby również poprzez duży katalog towarowy oraz możliwość uzyskania bardziej atrakcyjnych form rozwoju, reklamy i dotarcia do klienta. Chcemy oferować polski produkt klientom krajowym i zagranicznym, zapewniając bardzo konkurencyjne warunki współpracy – dodaje Paweł Goździewski z APX Technologie sp. z o.o.

– Inicjatywa konsolidacji polskich producentów jest tym, do czego zawsze dążyliśmy, lecz nie do końca byliśmy skuteczni. Tylko niezależny podmiot gospodarczy, z dużym doświadczeniem w technikach i strategiach sprzedażowych na rynkach krajowych i zagranicznych, będzie skuteczny w konsolidacji grupy firm. Obrany przez GPCN kierunek działań zapewnia znakomitą perspektywę rozwoju i ma – przede wszystkim – ekonomiczne uzasadnienie – dodaje Remigiusz Koprowski, właściciel firmy FATPOL TOOLS.

Grupa PCN SA to wspólna sieć firm oferujących narzędzia, maszyny i urządzenia, artykuły spawalnicze, elementy złączne, produkty chemiczne, BHP itp. dla szerokiego grona użytkowników. Działania operacyjne GPCN opierają się na grupowym systemie informacyjno- -magazynowym (GSIM), pozwalającym na uzyskiwanie online przez zrzeszone firmy wszelkich danych: stanów magazynowych, lokalizacji towaru, terminu dostaw, cen zakupu, informacji technicznych, katalogów dostawców GPCN – mówi Dawid Cichy, inicjator GSIM i prokurent spółki.

– Projekt „4Poland” przynosi znaczne korzyści producentom i klientom. Dzięki wymianie doświadczeń, korzystaniu ze wspólnych kanałów dystrybucji i kontaktów oszczędzamy czas i koszty oraz uzyskujemy większą siłę dotarcia z ofertą do odbiorców krajowych i zagranicznych. Jako grupa możemy skuteczniej oddziaływać na otoczenie, jesteśmy bardziej zauważalni i uzyskujemy zdolność do budowania znaczącej pozycji konkurencyjnej na wielu rynkach. Klienci z kolei zyskują m.in. narzędzie do kompleksowego zaopatrzenia w narzędzia i urządzenia przy niższych cenach oraz fachowe doradztwo – mówi Jan Krzywonos, właściciel firmy Jotkel.

– Dziś tylko w partnerstwie i wspólnych przedsięwzięciach biznesowych szuka się sukcesu. To strategia, którą musimy zaakceptować. Podobnie działają Niemcy, Francuzi, Szwajcarzy, co widać na międzynarodowych targach i wystawach. Życzę Grupie PCN i sobie również jako uczestnikowi projektu, by klient z Niemiec czy Rosji przeglądający katalog z pełnym asortymentem polskich producentów mógł powiedzieć, że PERSCHMANN, WALTER, WNT, NORD WEST mają godnego konkurenta w GPCN – dodaje Remigiusz Koprowski.
GPCN SA zaprasza wszystkich potencjalnych kooperantów i klientów na spotkanie inauguracyjne organizowane podczas targów Obróbki Metali, Obrabiarek i Narzędzi STOM-TOOL (26-28.03.2014 - Kielce). – Formuła spółki akcyjnej pozwala przystąpić do naszej organizacji dowolnej firmie bez konieczności rezygnowania przez nią z dotychczasowej działalności. Zapraszamy również wszystkie firmy produkcyjne do wspólnego udziału w targach MACH-TOOL 03-06.06.2014, gdzie planujemy stworzyć wspólną ekspozycję. Chcemy, podobnie jak nasi sąsiedzi z Czech, Szwajcarii czy Niemiec, być zauważalni na wszystkich ważnych imprezach targowych – podsumowuje Marian Mucha.

Elementy projektu „4Poland” w Polsce, a przede wszystkim za granicą:

  • Stworzenie obszernego katalogu produktowego w kilku wersjach językowych.
  • Rozbudowanie istniejącej platformy sprzedażowej GSIM połączonej z dystrybucją poprzez centrum logistyczne działające 24 h x 7 dni.
  • Stworzenie biura zajmującego się wszystkimi sprawami organizacyjno, administracyjno-sprzedażowymi.
  • Wspólne ekspozycje na wybranych imprezach targowych na zasadzie wspólnego stoiska polskiego.
  • Tworzenie misji handlowych w celu pozyskania odbiorców handlowych poza granicami Polski.

 

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę