Alternatywne rozwiązania napędowe

Dyskusje na temat efektu cieplarnianego oraz ograniczenia zużycia ropy naftowej dotyczą także urządzeń transportowych. W fazie projektów są nowe technologie napędów, takie jak ogniwa paliwowe czy napędy hybrydowe. Zapytaliśmy producentów wózków widłowych, jak będzie wyglądał taki wózek przyszłości.

Ekologia jest istotnym tematem także w branży wózków widłowych. Może nie widać tego na pierwszy rzut oka, jednak przemysł motoryzacyjny ciągle kładzie nacisk na nowe rozwiązania w urządzeniach do transportu bliskiego - przynajmniej, jeśli chodzi o te produkowane seryjnie. Koncentrując się z jednej strony na ergonomii pojazdów oraz wyposażeniu, konstruktorzy wózków coraz częściej zwracają uwagę na nowe rozwiązania w dziedzinie napędów. Głównym punktem rozważań jest redukcja zużycia ropy oraz emisji spalin przy jednoczesnym zwiększaniu wydajności, żywotności oraz opłacalności.

- Przesłanką do wprowadzania nowych technologii jest po prostu korzyść klienta - wyjaśnia dr Frank Mänken, kierownik działu nowych technologii firmy Jungheinrich. Aby to zagwarantować należy obniżyć koszty produkcji przy jednoczesnym wydłużeniu żywotności tych pojazdów. Czołowi niemieccy producenci urządzeń do transportu wewnętrznego stawiają z powodzeniem czoła tym wyzwaniom.

Stały rozwój

Wraz z rozwojem techniczno-mechanicznym poszukuje się także alternatywnych paliw wśród odnawialnych źródeł energii. Aleksander Reising, kierownik marketingu Linde Material Holding GmbH z Niemiec, wymienia np. biodiesla czy metylo-estry rzepakowe, które w 90% składają się z oleju rzepakowego i w 10% z metanolu. Ten odnawialny nośnik energii nie zawiera siarki i szybko regeneruje się po spalaniu, jednak jego zużycie jest ok. 10% wyższe niż w przypadku tradycyjnego diesla. Porównywalne do tradycyjnej benzyny - podkreśla Reising - są bioetanol (BTL) oraz sundiesel. W przypadku tego ostatniego biomasa (drewno, słoma czy rośliny energetyczne) najpierw w procesie katalizy zamienia się w gaz syntetyczny, a następnie - w reaktorze - na paliwo dieslowe.

Biodiesel - optymalny ze względu na emisję CO2

- Prawdopodobnie istota potencjału drzemiącego w biodieslu - twierdzi Reising - leży w jego zamkniętym obiegu CO2: przy spalaniu paliwa uwalnia się tylko tyle dwutlenku węgla, ile pobrały wcześniej rośliny zebrane do jego produkcji. BTL posiada wysoką liczbę cetanową, co umożliwia lepszy zapłon niż w przypadku zwykłego diesela, a ponadto może być stosowany bez specjalnej instalacji czy systemu napędowego. Z tego powodu biodiesel może uzupełnić w niedalekiej przyszłości tradycyjnego diesla lub w niektórych przypadkach nawet go zastąpić. Co dzieje się w dziedzinie nowych napędów, takich jak ogniwa paliwowe i napędy hybrydowe, które coraz częściej się wypróbowuje? Odpowiedź na to pytanie znalazła firma Still GmbH z Hamburga, projektując i prezentując swój elektryczno-spalinowy wózek RX 70. Jego budowa oparta jest na konstrukcji tradycyjnego wózka elektrycznego, w którym zamiast akumulatorów wbudowano generator napędzany silnikiem dieslowskim. Ta tzw. Technologia hybrydowa, w której dokonano połączenia silnika spalinowego i elektrycznego, nie odpowiada wprawdzie ogólnemu pojęciu „prawdziwego" napędu hybrydowego, stanowi już jednak zasadniczy krok w tym kierunku. Ze zużyciem paliwa zaledwie 2,5 l/h (pomiary na modelu o udźwigu 2,5 t) pojazd ten wg producenta znacznie różni się od innych wózków i jest najbardziej ekonomiczny spośród pojazdów tej klasy dostępnych na rynku. - Porównywalne pojazdy - wg Jürgena Wruscha, przedstawiciela firmy Still - znajdują się w przedziale od 13 do 60% wyżej. W przeliczeniu na emisję dwutlenku węgla oznacza to, że RX 70 emituje zaledwie 6,4 kg CO2 na godzinę.


Aneta Głodowska