AutoEvent przyciąga coraz więcej ludzi i firm

AutoEvent 2017 © PIM

Udostępnij:

Tegoroczne spotkanie przemysłu motoryzacyjnego odbyło się w Centrum Kongresowym Ossa w Rawie Mazowieckiej w dniach 20-22 czerwca. Wydarzenie organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji przyciągnęło największą jak dotychczas liczbę uczestników. Na szczególną uwagę zasługuje wystawa towarzysząca wydarzeniu, która w tym roku już nosiła znamiona małych targów.

Patronat nad konferencją objęli: Ministerstwo Rozwoju (MR), Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIiH), Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Partnerem Generalnym wydarzenia była firma zrzeszona w PIM: SGP Group, która od 11 lat wspiera przedsiębiorstwa przemysłu motoryzacyjnego w osiąganiu najwyższej jakości produkowanych przez nie wyrobów.



Partnerami w tym roku zostały firmy: BALLUFF; Bentley Systems; BZW BK; CAT LC Polska; COMAU Poland; DB SCHENKER; EDISON; GEOGLOBE POLSKA; GRUPA DEKRA; HUB logistics; LEADEC; Mitsubishi Electric Europe Polish Branch; PHILIPS LIHTING POLAND; sage, WORK SERVICE.

Pierwsza część konferencji AutoEvent 2017 rozpoczęła się serią seminariów:

  • Digital Factory. Cyfryzacja dokumentacji. Zarządzanie dokumentacją techniczną zakładu produkcyjnego – prowadząca: Joanna Chrzanowska, Corporate Account Manager Bentley Systems Polska
  • Zapewnienie skutecznego procesu certyfikacji w zakresie zakupów materiałów i usług w kontekście standardów ISO/TS 16949 oraz IATF 16949 – prowadzący: Artur Kot, Ekspert DEKRA
  • Dobry zespół to podstawa – prowadząca: Wioletta Polańska, Project Manager – HR Solution w Agencji Doradztwa Personalnego Human & Hunter.

Kolejnym punktem programu był wieczór zorganizowany w chacie grillowej „Koneser”. Na specjalnie przygotowanym wieczorze prym wiodły największe przeboje od rock’n’ rolla przez disco, lata 80., aż po klasyki dance z lat 90.

21 czerwca o godzinie 9.15, XIII Doroczną Konferencję Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce - AutoEvent 2017 oficjalnie otworzył Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

W tym roku wśród zaproszonych gości znalazł się Jerzy Hausner, profesor ekonomii, od początku kariery naukowej związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, który przedstawił kondycję i perspektywy polskiej gospodarki na tle procesów gospodarczych zachodzących w Europie i świecie. Podczas wystąpienia zwrócił uwagę na wzrost gospodarczy w strefie euro oraz Stanach Zjednoczonych na tle „miękkich” danych ekonomicznych. Przedstawił prognozy dotyczące produkcji przemysłowej, sprzedaży detalicznej oraz tempa zmian PKB. Kolejnym elementem prezentacji był temat dotyczący produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep - stopień zagrożenia upadłością oraz podstawowe charakterystyki i wskaźniki finansowe przedsiębiorstw a także handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz ich naprawa. Potencjał i wyniki finansowe przedsiębiorstw były kolejnym punktem, które omawiał, ze szczególnym uwzględnieniem barier zauważalnych w rozwoju firmy. Moderatorem panelu gospodarczego pt. Perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce był Luk Palmen.

 

Po wystąpieniu Profesora Hausnera kolejną prelekcją było podsumowanie I konkursu Sektorowego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych INNOMOTO w wykonaniu Piotra Prycińskiego, zastępcy dyrektora Działu Zarządzania Programami, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Następnie głos zabrał Ricardo Satue, Innovation & Quality. Management, Applus IDIADA Group, który omówił funkcjonalny projekt pojazdu dla mobilności w miastach oraz Mariusz Mankiewicz, wiceprezes DEKRA Polska, który zmierzył się z odpowiedzią na pytanie: Czy rozwój technologiczny wyprzedzi przyjemność z jazdy pojazdami autonomicznymi?

 

Podczas debaty, która odbyła się tuż po prelekcjach próbowano rozstrzygnąć takie zagadnienia jak:

  • W jaki sposób zapowiadana przez Prezydenta USA międzynarodowa polityka handlowa Stanów Zjednoczonych oraz proces wyjścia Wielki Brytanii z Unii Europejskiej (BREXIT) mogą oddziaływać na przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej i w Polsce?
  • Czy układ urbanistyczny oraz przyzwyczajenie Polaków do posiadania własnego samochodu, jako symbolu wolności nie stoją naprzeciw intencji rozwoju e-mobilności opartej na transporcie publicznym oraz miejskich wypożyczalniach samochodowych elektrycznych?
  • Czy i w jaki sposób zmiany rodzaju produkcji układów napędowych i pojazdów autonomicznych koncernów zagranicznych, wymuszą zmianę w polskiej produkcji samochodów i komponentów?
  • Kiedy projekty realizowane w ramach INNOMOTO przełożą się na wzrost konkurencyjności polskich producentów?

 

Sesję drugą: Przemysł 4.0 – Fabryka przyszłości poprowadził Grzegorz Banakiewicz. W sesji znalazły się zagadnienia przekazane zgromadzonemu gremium przez kadrę zarządzającą najwyższego szczebla, czyli:

  • Wymagania jakościowe OEM względem dostawców w kontekście nowego standardu IATF 16949:2016 (Katarzyna Piątek, Ekspert SGP – Sorting Group Poland)
  • Rozwiązania przemysłu 4.0. Jak zapewnić ciągłość, elastyczność i sprawność procesów produkcji przy zmiennych zamówieniach i trudności dostępu do nowych pracowników na rynku pracy? (Andrzej Soldaty, Założyciel, Partner Projektu Inicjatywa Przemysłu 4.0 dla polskiego przemysłu).
  • Robotyzacja procesów wytwórczych w Polskich Zakładach Motoryzacyjnych w kontekście ogólnego poziomu automatyzacji w przemyśle w Polsce i krajach sąsiednich (Michał Ochmański, Menedżer Sprzedaży COMAU ROBOTICS na Europę Środkowo-Wschodnią).
  • Traceability w produkcji – rozwiązania BALLUFF dla Przemysłu 4.0 (Paweł Stefański, Prezes Zarządu Balluff).
    Serwisy Techniczne w Dobie Cyfryzacji (Przemysław Pendrowski, Dyrektor Operacyjny i Członek Zarządu firmy Leadec)
    e-f@ctory – Twoja droga do autonomicznego systemu produkcji (Jacek Taczała, Regional Sales Coordinator Mitsubishi Electric Europe Polish Branch).
  • Miejsce innowacyjnych systemów oświetleniowych LED w koncepcji Fabryka 4.0 (Łukasz Manowiecki, Industry Segment Marketing Manager Central & Eastern Europe Philips Lighting Poland).
  • Inhouse logistic outsourcing – optymalizacja logistyki wewnętrznej w ramach nowatorskiego modelu podziału odpowiedzialności i kompetencji (Łukasz Musialski, Starszy Doradca Logistyczny HUB logistics).
  • Rola Lead Logistics Providera w obsłudze logistycznej branży motoryzacyjnej. Studium przypadku dystrybucji nocnej do sieci dilerskich, w dobie dynamicznych zmian rynkowych oraz alternatywne rozwiązania transportowe dla logistyki komponentów do produkcji (Tomasz Zarzycki, Kierownik Sprzedaży i Marketingu CAT LC Polska).

 

Na zakończenie sesji drugiej poruszane zostały również takie tematy jak:

  • Przemysł 4.0 – szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu motoryzacyjnego?
  • Czy mamy wystarczającą wiedzę i zasoby techniczne, aby 4 rewolucja przemysłowa stała się rzeczywistością w Polsce w najbliższych latach?
  • Jak przygotować kadry do pracy w nowoczesnym przemyśle w dobie dynamicznych zmian i dużej fluktuacji pracowników?
  • Co będzie bardziej decydujące w przyszłości – przygotowanie i wiedza kadr czy technologia?
  • Jak postępować, aby zgodnie z ideą przemysłu 4.0 być dostatecznie elastycznym i opłacalnym w produkcji oraz logistyce ?

 

Od godziny 17.00 ruszyła sesja trzecia pt. „Przyszłość Polskiego Kapitału w Motoryzacji - pragmatyczne czy interwencyjne podejście wobec wzmocnienia polskiego kapitału w przemyśle motoryzacyjnym”, której moderatorem ponownie był Luk Palmen. Podczas sesji dyskutowano m.in. o scenariuszu rozwoju branży automotive w Polsce. O tym ile jest polskiego genu w pojazdach produkowanych w Polsce? Oraz o trendach i zmianach technologii w przemyśle motoryzacyjnym.
Dzień drugi AutoEventu zamknęła merytoryczna debata pt. Jakie szanse stoją przed polskimi dostawcami w sektorze automotive? Jaką rolę spełniają specjalne strefy ekonomiczne w promowanie lokalnych dostawców u inwestorów na swoich terenach? Jak lepiej promować i pozycjonować firmy z polskim kapitałem w sektorze motoryzacyjnym za granicą? Jakie błędy popełniają polskie dostawcy w procesach ofertowania?

Wieczorem natomiast, podczas bankietu w stylu warszawskiego dancingu rozstrzygnięte zostały najważniejsze plebiscyty: „DEKRA Awards”; „Menedżer Roku” oraz „Inwestycja Roku”.

 

Laureatami konkursów zostali:
I Wyróżnienie: Wyróżnienia DEKRA Award 2017 w kategorii: Bezpieczeństwo środowiska w przemyśle motoryzacyjnym otrzymał Poland Smelting Technologies „POLST”. Nagrodę odebrał Paweł Włodarski, dyrektor, Plant Manager Poland Smelting Technologies „POLST”
II Wyróżnienie: DEKRA Award 2017 w tej samej kategorii otrzymał: NEXTEER Automotive Poland. Nagrodę odebrał Robert Gałązka, prezes zarządu, dyrektor zarządzającego NEXTEER Automotive Poland.

Laureatem Nagrody Głównej DEKRA Award 2017 została spółka należąca do koncernu Volkswagen - SITECH Nagrodę odebrał Adam Holewa, dyrektor zarządzający ds. technicznych SITECH.



„Menedżera Roku 2017” otrzymał prezes Plasmet Czechowicz Spółka Jawna - Jan Czechowicz za wieloletni i konsekwentny wkład w rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego.

Nagrodę w kategorii „Inwestycja Roku 2017” została przyznana firmie Volkswagen Poznań za otwarcie nowego zakładu we Wrześni i uruchomienie produkcji modelu Crafter. Nagrodę odebrała Marta Miśkiewicz, kierownik działu Local Content i Process Center i Volkswagen Poznań.

Kolejna nagroda to „Innowacyjność roku”. Nagroda została przyznana za otwarcie centrum badawczo-rozwojowego dla firmy Wielton. Nagrodę odebrał Piotr Kowalski, prezes zarządu Wielton Investment, dyrektor d/s strategii i rozwoju Wielton.

Podczas gali została również zaprezentowana Lista TOP30 największych pod względem przychodów ze sprzedaży producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem (II edycja). Listę przedstawił Wojciech Żuk, dyrektor Banku Zachodniego WBK.

Trzeciego dnia romawiano o wymarzonym pracodawcy oraz kreowaniu wizerunku firmy. Prof. dr hab. inż. Krzysztof Santarek odpowiedział na pytanie - czy fabryka 4.0 spowoduje zmianę charakteru i kompetencji zatrudnionych? Z kolei Krzysztof Inglot, dyrektor rozwoju rynków Work Service mówił nt. zatrudnienia obcokrajowców oraz o aspektach współpracy z agencjami pracy tymczasowej. Natomiast Piotr Falfus, Manager Dywizji Manufacturing & Supply Chain w Goldman Recruitment przedstawił Raport Wynagrodzeń Branży Motoryzacyjnej w Polsce 2017, który został stworzony przez Dywizję Manufacturing (Engineering?) & Supply Chain w Goldman Recruitment przy wsparciu Polskiej Izby Motoryzacji. Podkreślił, że raport będzie pomocny w podejmowaniu decyzji strategicznych, inwestycyjnych oraz tych związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.

Na zakończenie dnia konferencji odbyła się debata - Studium przypadku w sprawie profilowania firmy i współpracy ze szkołami.

Po części merytorycznej uczestnicy udali się na rozmowy B2B, które w tym roku odbyły się w specjalnie przygotowanej sali i stoiskach wystawienniczych. Ze statystyk Polskiej Izby Motoryzacji wynika, że tak jak w roku ubiegłym odbyło się ponad 300 rozmów B2B co jest potwierdzeniem dużej potrzeby nawiązywania nowych kontaktów między firmami.

Źródło: PIM

Udostępnij:

Drukuj



MM Magazyn Przemysłowy Online

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również