Tegoroczne spotkanie przemysłu motoryzacyjnego odbyło się w Centrum Kongresowym Ossa w Rawie Mazowieckiej w dniach 20-22 czerwca. Wydarzenie organizowane przez Polską Izbę Motoryzacji przyciągnęło największą jak dotychczas liczbę uczestników. Na szczególną uwagę zasługuje wystawa towarzysząca wydarzeniu, która w tym roku już nosiła znamiona małych targów.
Patronat nad konferencją objęli: Ministerstwo Rozwoju (MR), Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIiH), Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Partnerem Generalnym wydarzenia była firma zrzeszona w PIM: SGP Group, która od 11 lat wspiera przedsiębiorstwa przemysłu motoryzacyjnego w osiąganiu najwyższej jakości produkowanych przez nie wyrobów.
Partnerami w tym roku zostały firmy: BALLUFF; Bentley Systems; BZW BK; CAT LC Polska; COMAU Poland; DB SCHENKER; EDISON; GEOGLOBE POLSKA; GRUPA DEKRA; HUB logistics; LEADEC; Mitsubishi Electric Europe Polish Branch; PHILIPS LIHTING POLAND; sage, WORK SERVICE.
Pierwsza część konferencji AutoEvent 2017 rozpoczęła się serią seminariów:
Kolejnym punktem programu był wieczór zorganizowany w chacie grillowej „Koneser”. Na specjalnie przygotowanym wieczorze prym wiodły największe przeboje od rock’n’ rolla przez disco, lata 80., aż po klasyki dance z lat 90.
21 czerwca o godzinie 9.15, XIII Doroczną Konferencję Przemysłu Motoryzacyjnego w Polsce - AutoEvent 2017 oficjalnie otworzył Roman Kantorski, prezes Polskiej Izby Motoryzacji.
W tym roku wśród zaproszonych gości znalazł się Jerzy Hausner, profesor ekonomii, od początku kariery naukowej związany z Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie, który przedstawił kondycję i perspektywy polskiej gospodarki na tle procesów gospodarczych zachodzących w Europie i świecie. Podczas wystąpienia zwrócił uwagę na wzrost gospodarczy w strefie euro oraz Stanach Zjednoczonych na tle „miękkich” danych ekonomicznych. Przedstawił prognozy dotyczące produkcji przemysłowej, sprzedaży detalicznej oraz tempa zmian PKB. Kolejnym elementem prezentacji był temat dotyczący produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep - stopień zagrożenia upadłością oraz podstawowe charakterystyki i wskaźniki finansowe przedsiębiorstw a także handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi oraz ich naprawa. Potencjał i wyniki finansowe przedsiębiorstw były kolejnym punktem, które omawiał, ze szczególnym uwzględnieniem barier zauważalnych w rozwoju firmy. Moderatorem panelu gospodarczego pt. Perspektywy rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce był Luk Palmen.
Po wystąpieniu Profesora Hausnera kolejną prelekcją było podsumowanie I konkursu Sektorowego Programu Badań Naukowych i Prac Rozwojowych INNOMOTO w wykonaniu Piotra Prycińskiego, zastępcy dyrektora Działu Zarządzania Programami, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Następnie głos zabrał Ricardo Satue, Innovation & Quality. Management, Applus IDIADA Group, który omówił funkcjonalny projekt pojazdu dla mobilności w miastach oraz Mariusz Mankiewicz, wiceprezes DEKRA Polska, który zmierzył się z odpowiedzią na pytanie: Czy rozwój technologiczny wyprzedzi przyjemność z jazdy pojazdami autonomicznymi?
Podczas debaty, która odbyła się tuż po prelekcjach próbowano rozstrzygnąć takie zagadnienia jak:
Sesję drugą: Przemysł 4.0 – Fabryka przyszłości poprowadził Grzegorz Banakiewicz. W sesji znalazły się zagadnienia przekazane zgromadzonemu gremium przez kadrę zarządzającą najwyższego szczebla, czyli:
Na zakończenie sesji drugiej poruszane zostały również takie tematy jak:
Od godziny 17.00 ruszyła sesja trzecia pt. „Przyszłość Polskiego Kapitału w Motoryzacji - pragmatyczne czy interwencyjne podejście wobec wzmocnienia polskiego kapitału w przemyśle motoryzacyjnym”, której moderatorem ponownie był Luk Palmen. Podczas sesji dyskutowano m.in. o scenariuszu rozwoju branży automotive w Polsce. O tym ile jest polskiego genu w pojazdach produkowanych w Polsce? Oraz o trendach i zmianach technologii w przemyśle motoryzacyjnym.
Dzień drugi AutoEventu zamknęła merytoryczna debata pt. Jakie szanse stoją przed polskimi dostawcami w sektorze automotive? Jaką rolę spełniają specjalne strefy ekonomiczne w promowanie lokalnych dostawców u inwestorów na swoich terenach? Jak lepiej promować i pozycjonować firmy z polskim kapitałem w sektorze motoryzacyjnym za granicą? Jakie błędy popełniają polskie dostawcy w procesach ofertowania?
Wieczorem natomiast, podczas bankietu w stylu warszawskiego dancingu rozstrzygnięte zostały najważniejsze plebiscyty: „DEKRA Awards”; „Menedżer Roku” oraz „Inwestycja Roku”.
Laureatami konkursów zostali:
I Wyróżnienie: Wyróżnienia DEKRA Award 2017 w kategorii: Bezpieczeństwo środowiska w przemyśle motoryzacyjnym otrzymał Poland Smelting Technologies „POLST”. Nagrodę odebrał Paweł Włodarski, dyrektor, Plant Manager Poland Smelting Technologies „POLST”
II Wyróżnienie: DEKRA Award 2017 w tej samej kategorii otrzymał: NEXTEER Automotive Poland. Nagrodę odebrał Robert Gałązka, prezes zarządu, dyrektor zarządzającego NEXTEER Automotive Poland.
Laureatem Nagrody Głównej DEKRA Award 2017 została spółka należąca do koncernu Volkswagen - SITECH Nagrodę odebrał Adam Holewa, dyrektor zarządzający ds. technicznych SITECH.
„Menedżera Roku 2017” otrzymał prezes Plasmet Czechowicz Spółka Jawna - Jan Czechowicz za wieloletni i konsekwentny wkład w rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Nagrodę w kategorii „Inwestycja Roku 2017” została przyznana firmie Volkswagen Poznań za otwarcie nowego zakładu we Wrześni i uruchomienie produkcji modelu Crafter. Nagrodę odebrała Marta Miśkiewicz, kierownik działu Local Content i Process Center i Volkswagen Poznań.
Kolejna nagroda to „Innowacyjność roku”. Nagroda została przyznana za otwarcie centrum badawczo-rozwojowego dla firmy Wielton. Nagrodę odebrał Piotr Kowalski, prezes zarządu Wielton Investment, dyrektor d/s strategii i rozwoju Wielton.
Podczas gali została również zaprezentowana Lista TOP30 największych pod względem przychodów ze sprzedaży producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem (II edycja). Listę przedstawił Wojciech Żuk, dyrektor Banku Zachodniego WBK.
Trzeciego dnia romawiano o wymarzonym pracodawcy oraz kreowaniu wizerunku firmy. Prof. dr hab. inż. Krzysztof Santarek odpowiedział na pytanie - czy fabryka 4.0 spowoduje zmianę charakteru i kompetencji zatrudnionych? Z kolei Krzysztof Inglot, dyrektor rozwoju rynków Work Service mówił nt. zatrudnienia obcokrajowców oraz o aspektach współpracy z agencjami pracy tymczasowej. Natomiast Piotr Falfus, Manager Dywizji Manufacturing & Supply Chain w Goldman Recruitment przedstawił Raport Wynagrodzeń Branży Motoryzacyjnej w Polsce 2017, który został stworzony przez Dywizję Manufacturing (Engineering?) & Supply Chain w Goldman Recruitment przy wsparciu Polskiej Izby Motoryzacji. Podkreślił, że raport będzie pomocny w podejmowaniu decyzji strategicznych, inwestycyjnych oraz tych związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Na zakończenie dnia konferencji odbyła się debata - Studium przypadku w sprawie profilowania firmy i współpracy ze szkołami.
Po części merytorycznej uczestnicy udali się na rozmowy B2B, które w tym roku odbyły się w specjalnie przygotowanej sali i stoiskach wystawienniczych. Ze statystyk Polskiej Izby Motoryzacji wynika, że tak jak w roku ubiegłym odbyło się ponad 300 rozmów B2B co jest potwierdzeniem dużej potrzeby nawiązywania nowych kontaktów między firmami.
Źródło: PIM