AUTOMOTIVE 2016: Samochody z inteligentnej fabryki

Cyfrowa fabryka, nowoczesne systemy produkcji, dobre praktyki na rynku, bezpieczeństwo w zakładach produkcyjnych oraz monitoring i diagnostyka to główne punkty programu drugiej konferencji naukowo-technicznej AUTOMOTIVE 2016, która w dniach 10-11 maja 2016 r. odbywała się we Wrocławiu. Producenci z sektora przemysłu motoryzacyjnego i niezależni eksperci dowiedli, że branża automotive słusznie uważana jest za jedną z najlepiej zautomatyzowanych i najszybciej ewoluujących dziedzin polskiej gospodarki.

W przemyśle motoryzacyjnym dokonują się obecnie rewolucyjne zmiany. Konferencja AUTOMOTIVE to szansa, aby być z nimi na bieżąco – mówi Dariusz Germanek z firmy Siemens, jeden z pomysłodawców konferencji. – Smart Industry, robotyzacja, czwarta rewolucja przemysłowa i cyfryzacja produkcji to tylko niektóre z tematów konferencji, które mogę polecić każdemu specjaliście i menedżerowi z branży motoryzacyjnej.

One też wyznaczały główną oś większości z 17 prezentacji przygotowanych i wygłoszonych w trakcie dwudniowego spotkania zorganizowanego w Haston City Hotel we Wrocławiu. Adresowane do technologów, inżynierów produkcji i procesu produkcyjnego, a także kierowników działu utrzymania ruchu i konstrukcyjnego oraz osób odpowiedzialnych za zakupy i planowanie inwestycji były ukierunkowane na praktyczne aspekty innowacji, ukazując przykłady rzeczywistych wdrożeń i zastosowań nowych technologii w procesach produkcyjnych.

Elastyczna automatyzacja 

Właśnie ów praktyczny aspekt prezentacji stanowił dla słuchaczy największą wartość dodaną. Standaryzowane linie produkcyjne, materiały aktywne w aplikacjach kontrolnych, sztuczna inteligencja – tematy te zdominowały pierwszy dzień konferencji poświęcony rozwiązaniom z zakresu Przemysłu 4.0.

Dzisiejsze technologie produkcyjne muszą być na tyle elastyczne, aby można je było w każdej chwili dostosować do zmiany profilu produkcji, nawet jeśli kierunek tych zmian w chwili projektowania linii produkcyjnej jest jeszcze nieznany – tłumaczył Grzegorz Rudnicki, menedżer ds. sprzedaży i marketingu w firmie MJ Group specjalizującej się w oferowaniu zaawansowanych rozwiązań z zakresu automatyki.

Cyberbezpieczeństwo 4.0

Uzupełnienie problematyki dyskutowanej pierwszego dnia stanowiły zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa, monitoringu i diagnostyki, którym dedykowano dzień drugi. Przedstawiciele firm przemysłowych i świata nauki wspólnie zastanawiali się, jak zminimalizować ryzyko związane z połączeniem maszyn we wspólną sieć, a także jak rozwijać nowoczesne usługi z zakresu serwisu i audytu, aby dostosować je do współczesnych wymagań branży.

Kiedyś, by komuś zaszkodzić, trzeba było wejść z nim w bezpośredni kontakt fizyczny. Dziś wystarczy komputer i połączenie z Internetem. Dlatego cyberprzestępcy zyskują coraz większą przewagę nad atakowanymi: są dobrze przygotowani, wiedzą o nas wszystko i mogą zaatakować w każdej chwili z dowolnego miejsca na świecie wyjaśniał Andrzej Kozak, kierownik Wydziału Bezpieczeństwa Funkcjonalnego i Procesowego Urzędu Dozoru Technicznego. W tej sytuacji opracowanie skutecznej strategii obrony jest dla firm przemysłowych kwestią „być albo nie być”.

Motoryzacja w kuluarach

Integralną częścią konferencji była sala prezentacyjna, w której eksperci firmy Siemens przedstawiali najnowsze rozwiązania producenta stworzone z myślą o sektorze przemysłowym, w tym branży motoryzacyjnej. Wśród zgromadzonych w niej produktów wyróżniały się m.in. sterowniki S7-1200 i S7-1500 połączone z mobilnym panelem HMI. Nowa formuła miała zastąpić stosowany dotychczas model warsztatów odbywających się równolegle z prelekcjami. Dzięki temu uczestnicy nie musieli wybierać między wykładami a pokazami, korzystając z tych drugich w przerwach między panelami. 

Ciekawym uzupełnieniem oferty organizatorów była także mini-wystawa zabytkowych samochodów należących do hotelu Haston zorganizowana w holach wzdłuż całej trasy wiodącej do sal konferencyjnych.

Konferencja naukowo-techniczna AUTOMOTIVE 2016 odbywała się w tym roku po raz drugi. Jej partnerem strategicznym jest firma SIEMENS, a partnerem technologicznym – Związek Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły: Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT), Politechnika Wrocławska, TÜV NORD oraz Urząd Dozoru Technicznego. Partnerami konferencji były firmy: AIUT, AutoID, AUTOMATECH, DB Energy, KUKA, MJ Group i THEUSLED.

MM Magazyn Przemysłowy objął patronat medialny nad tym wydarzeniem.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę