Baniak: Agencja Rozwoju Przemysłu pasem transmisyjnym nauka – biznes

Wiceminister skarbu Rafał Baniak poinformował we wtorek w Toruniu, że nową rolą Agencji Rozwoju Przemysłu będzie działanie na rzecz współpracy nauki ze spółkami Skarbu Państwa w dziedzinie inteligentnego rozwoju. Baniak był uczestnikiem debaty na temat innowacyjności podczas Welconomy Forum in Toruń.

Podjęliśmy decyzję o nowej roli Agencji Rozwoju Przemysłu. Agencja, oprócz swoich statutowych, strategicznych działań, mówię o trudnych projektach naprawczych w polskiej gospodarce, ma - według nowych założeń - stawać się pasem transmisyjnym między światem nauki a rodziną spółek Skarbu Państwa. To do Agencji w znacznej mierze będzie należała komercjalizacja projektów innowacyjnych, projektów mądrych technologicznie. Będzie to transmiter gotowych rozwiązań do spółek SP – podkreślił wiceszef MSP.

Jak dodał, Agencja będzie miejscem, gdzie spotkają się spółki ze środowiskiem nauki, uczelniami i Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.

Już dzisiaj mamy tę kooperację nawiązaną, mamy wyselekcjonowane projekty po stronie spółek, które będą poddawane – bo tak to trzeba nazwać – nasączeniu innowacjami. Chodzi o to, żeby w nowej pespektywie finansowej UE ta innowacyjność rzeczywiście w grupie spółek SP zafunkcjonowała. To jest jeden z kluczowych kierunków pracy naszego ministerstwa – powiedział wiceminister.

Baniak przyznał, że decyzje o nowej roli Agencji Rozwoju Przemysłu wynikają m.in. z tego, że w okresie spowolnienia gospodarczego, czyli największej absorpcji środków europejskich, "innowacyjność przegrała w Polsce z kryzysem gospodarczo-finansowym". Zaznaczył, że środki finansowe przeznaczone na innowacyjność wykorzystywano na mniej nowoczesne technologie, aby wypełnić lukę finansową w firmach.

Wiceprezes Polskiej Akademii Nauk prof. Marek C. Chmielewski w dyskusji podniósł problem, że bolączką w przedsiębiorstwach jest brak ośrodków badawczo-rozwojowych.

Baniak ripostował, że sytuacja nie taka zła i nie wszędzie tak się dzieje. Wskazał przykład Grupy Azoty, która w 20014 r. na badania rozwój wydała ok. 30 mln zł, a w tym roku będzie to jeszcze wyższa kwota.

Pragnę zapewnić, że jest pełna determinacja, pełna wiedza, co do autentycznych potrzeb inwestowania w nowe technologie, nowe projekty badawczo-rozwojowe – zapewnił wiceminister.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę