BASF intensyfikuje badania nad rozwojem innowacyjnych produktów do samochodów z napędem elektrycznym

BASF

Akumulatory stanowią kluczową technologię dla przyszłościowych samochodów elektrycznych. W ciągu najbliższych pięciu lat BASF zainwestuje dlatego kilkaset milionów euro w badania, rozwój i produkcję materiałów do akumulatorów.

Część tych wydatków poświęcona zostanie na budowę zakładu produkującego zaawansowane materiały katodowe w Elyria, w stanie Ohio. Od połowy 2012 r. nowy zakład produkcyjny, w którego budowę zainwestowano już ponad 50 milionów dolarów, będzie zaopatrywać rynek w materiały katodowe do produkcji wysokowydajnych akumulatorów litowo-jonowych.

Nowe materiały umożliwiają projektowanie wydajniejszych akumulatorów
Oprócz innowacyjnych materiałów na katody BASF od niedawna prowadzi badania nad udoskonaleniem elektrolitów, bo wysokiej jakości i na miarę zaprojektowane elektrolity współdecydują o wydajności akumulatorów. - Wchodząc w segment elektrolitów, rozszerzamy nasz portfel innowacyjnych rozwiązań w zakresie akumulatorów litowo-jonowych o wysokiej wydajności i będziemy mogli w przyszłości jako dostawcy systemów wspierać konkurencyjność naszych klientów w dziedzinie pojazdów z napędem elektrycznym - podkreślił dr Andreas Kreimeyer, członek zarządu BASF odpowiedzialny za dzialalność badawczą firmy. Oprócz materiałów dla akumulatorów litowo-jonowych, które obejmują także rozwiązania anodowe i separatory, BASF prowadzi badania nad przyszłościowymi koncepcjami akumulatorów, takimi jak akumulatory litowo-siarkowe czy litowo-powietrzne.

- Nasze badania przyczyniają się w dużym stopniu do tego, że samochody elektryczne będą w przyszłości tańsze, bardziej przyjazne dla środowiska i trwalsze. Aby to osiągnąć, potrzebujemy akumulatorów i innych innowacyjnych elementów, które umożliwią większy zasięg przy mniejszej masie i niższych kosztach - wyjaśnił Kreimeyer.

Lekkie konstrukcje i inteligentne zarządzanie ciepłem zmniejszają zużycie energii
Aby zrekompensować dodatkowy ciężar akumulatorów ważących około 200 kilogramów, a tym samym osiągnąć rozsądny zasięg pojazdu elektrycznego, trzeba zredukować wagę pojazdu poprzez zastosowanie lekkich komponentów. Stawia to nowe wymagania wobec materiałów konstrukcyjnych takie jak zupełnie nowe właściwości pod względem odporności na temperaturę, ekranowania elektromagnetycznego i ognioochronności. Chociaż już teraz tworzywa sztuczne stosowane w podwoziu, wnętrzu pojazdu i silniku prowadzą do dużych oszczędności masy pojazdu, to potrzebne są dodatkowo projekty wielofunkcyjnych lekkich konstrukcji. BASF pracuje na przykład nad szybko twardniejącymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi do wzmocnionych włóknem szklanym materiałów kompozytowych stosowanych do produkcji lekkich karoserii. Może to przyczynić się do dalszej redukcji masy pojazdu o około 100 do 150 kg w zakresie elementów konstrukcyjnych i podwozia.

BASF pracuje także nad rozwiązaniami dla lepszego zarządzania ciepłem w samochodzie elektrycznym. - W lecie, gdy temperatura rośnie, klimatyzacja zużywa energię, której potem brakuje do osiągnięcia większego zasięgu - wyjaśniał Kreimeyer. Pigmenty, które odbijają generujące ciepło promieniowanie podczerwone, stosowane w wykończeniu wnętrza i lakierach samochodowych, przeciwdziałają nadmiernemu wzrostowi temperatury wewnątrz pojazdu. Podczas gdy w samochodzie z silnikiem spalinowym w zimie źródłem ciepła jest właśnie silnik, w pojeździe elektrycznym do ogrzewania wnętrza potrzeba energii elektrycznej. W celu utrzymania niskiego zużycia energii trzeba izolować samochody elektryczne przed zimnem piankami wysokiej wydajności. To również zwiększa zasięg pojazdu.

Zrównoważona mobilność elektryczna to nie tylko samochód elektryczny

Innowacje z dziedziny chemii i właściwa kombinacja źródeł energii zadecydują o tym, czy mobilność elektryczna stworzy przełom i będzie przy tym zgodna z zasadami zrównoważonego rozwoju. - Patrzymy na problem całościowo. Mobilność elektryczna tylko wtedy przyczynia się znacząco do ochrony środowiska i klimatu, gdy energia elektryczna do ładowania akumulatorów wytwarzana jest wydajnie i optymalnie pod względem emisji CO2. Dlatego prowadzimy także badania nad rozwiązaniami, które umożliwiają produkcję energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, takich jak wiatr i energia słoneczna. Ponadto opracowujemy innowacyjne technologie magazynowania energii, ponieważ te formy energii, szczególnie w naszych szerokościach geograficznych, nie są niestety dostępne przez 365 dni w roku - powiedział Kreimeyer.
Od polityków oczekujemy, że stworzą odpowiednie warunki ramowe, aby mobilność elektryczna stała się konkurencyjna w skali globalnej. W Niemczech mogą to być między innymi państwowe programy badawczo-rozwojowe skierowane na to, aby kraj utrzymał przewagę technologiczną w dziedzinie mobilności elektrycznej i mogły ją jeszcze powiększyć. Zagwarantuje to także tworzenie nowych miejsc pracy.
- Tylko współdziałanie świata przemysłu, polityki i społeczeństwa może sprawić, że mobilność elektryczna się przebije i stanie przystępną cenowo i zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych technologii spalinowych - powiedział Kreimeyer.

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę