Brak świadomości wpływa na sprzedaż polskich firm

Eurostat

Ubiegły rok przyniósł pierwsze ubezpieczenia polskich firm, a obroty były warte blisko pół biliona złotych. Kwota ubezpieczonych należności wyniosła o 9% więcej niż w roku 2017. Mimo to sytuacja jest daleka od oczekiwań ubezpieczycieli. Obecnie co piąta firma nie ubezpiecza transakcji sprzedaży swoich wyrobów. Firmy nie są świadome, że tego narzędzia mogą wykorzystywać do zwiększania sprzedaży.

Pomimo dobrych wskaźników makroekonomicznych sytuacja na rynku ubezpieczeń należności handlowych nie jest najlepsza. W 2017 r. uśredniona szkodowość wynosiła 75%, w roku 2018 obniżyła się do 61%. Jest to dość dalekie od oczekiwanych przez ubezpieczycieli wyników i zakładamy, że rok 2019 przyniesie dalsze działania mające na celu podwyższenie stawek ubezpieczeń, choć może nie tak drastyczne jak w 2018 r. – ocenia Marcin Olczak, dyrektor Departamentu Ryzyk Kredytowych i Politycznych w firmie Marsh.

Z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że kwota ubezpieczonych obrotów polskich firm wzrosła w 2018 r. o 10%, do poziomu 505 mld zł. Po raz pierwszy w historii przekroczyła ona granicę pół biliona złotych. W poprzednim roku składka przypisana brutto z tytułu ubezpieczeń krótkoterminowych należności eksportowych i krajowych wzrosła o ok. 11%.

Zdarzały się polisy – w zależności od szkodowości. Zakładamy, że trend wzrostowy się utrzyma, natomiast prawdopodobnie już nie będzie on tak znaczący– analizuje Marcin Olczak. – Ubezpieczenie należności handlowych jest najlepszym sposobem zabezpieczenia ryzyka kredytowego. Zmienione w 2016 r. prawo restrukturyzacyjne sprzyja dłużnikom, a wierzyciele często pozostają bez wsparcia – przekonuje.

Z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że mniej niż połowa polskich firm korzysta z ubezpieczeń majątkowych, finansowych, inwestycyjnych czy oszczędnościowych. Najpopularniejsza jest ochrona przed kradzieżami, ryzykiem awarii czy następstw nieszczęśliwych wypadków. Ubezpieczenia finansowe są znacznie mniej popularne.

Przypływ nowych firm jest niewielki. Poza obszarem ubezpieczeń pozostaje wiele firm, które mają na tyle bezpieczny portfel, że nie widzą większego sensu w ubezpieczaniu się. Jest to podyktowane faktem, że ubezpieczenie należności handlowych jest traktowane jako jedno z narzędzi zabezpieczenia samego ryzyka – podkreśla ekspert.

Jak przypomina Marcin Olczak, branża ubezpieczeń należności handlowych jest mocno związana z sytuacją geopolityczną. W przypadku twardego brexitu obrót towarowy pomiędzy Polską a Wielką Brytanią nie będzie już miał swobodnego charakteru, lecz będzie podlegał nadzorowi celnemu. Obecnie Wielka Brytania jest trzecim największym partnerem handlowym Polski, zaraz po Niemczech i Republice Czeskiej.

Firmy w Polsce stają się niewypłacalne, nie płacą swoim dostawcom nie tylko dlatego, że mają problemy lokalne. Ich problemy często wynikają z problemów firm zagranicznych, zarówno tych nierzetelnych, jak i działających na rynkach o podwyższonym ryzyku – mówi Marcin Olczak.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę