Chleb wytwarzany przez robota

Staubli

Mimo że w mniejszych zakładach piekarniczych ręczne nacinanie ciasta jest nadal praktykowane, w produkcji na skalę przemysłową procedura ta – ze względów ekonomicznych – może zostać całkowicie wyeliminowana. Mierząc się z tym problemem, firma Dewilde Engineering z Belgii opracowała urządzenie, które do piekarni wprowadza robota krojącego.

Chleb żytni, bagietki czy inne bułki śniadaniowe – w każdym przypadku ciastu przed trafieniem do pieca należy nadać odpowiedni kształt, aby uniknąć jego późniejszej deformacji podczas wypieku. Przy produkcji masowej wyrobów piekarniczych proces ten nie może odbywać się manualnie. Praca ręczna tego typu byłaby dla pracowników firmy nadmiernie czasochłonna, a zatem całkowicie nieekonomiczna.

Ponad dwieście cięć na minutę
Belgijski producent Dewilde Engineering zaprojektował kompaktową maszynę do wykonywania tej pracy i umieścił w jej centrum robota Fast Picker TP80. Ta wysoko wydajna czteroosiowa maszyna produkowana przez Stäubli jest w stanie wykonać do 220 nacięć na minutę. Urządzenie zajmuje jedynie 3 metry linii produkcyjnej, a w jego skład wchodzą: detektor pozycyjny 3D do ciasta, automatyczna stacja wymiany noży, stacja czyszcząca oraz oczywiście sam robot.

Z najwyższą precyzją  
TP80 z największą precyzją wycina kształty zgodnie z zaprogramowanymi parametrami. Informacje na temat dokładnej pozycji ciasta są dostarczane do robota przy wykorzystaniu skanera laserowego. Fast Picker wybiera następnie ze swojego magazynu właściwy dla danej partii nóż. Jeśli konieczna jest wyższa wydajność niż 220 nacięć na minutę, firma Dewilde posiada w swojej ofercie urządzenie z dwoma robotami Stäubli Fast Picker TP80, które są w stanie osiągnąć wynik dwukrotnie wyższy – 440 nacięć na minutę.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę