Czas na drogi betonowe

od lewej: Wiceprezes Zarządu Mo-BRUK Tobiasz Mokrzycki, wójt gminy Bierawa - Ryszard Gołębowski i Prezes Zarzadu CEMEX Polska i Europa Wschodnia - Rüediger Kuhn © Cemex

Udostępnij:

Nowoczesna technologia budowy dróg betonowych ma szanse na rozwój na polskim rynku. Do końca przyszłego roku ma powstać 622 km autostrad i dróg ekspresowych w tej technologii.

Do końca przyszłego roku ma powstać 622 km autostrad i dróg ekspresowych w tej technologii. 7 listopada 2011 roku oddano kilometrowy odcinek w województwie Opolskim wybudowany przy użyciu materiałów dostarczanych przez CEMEX Polska.
Nowa droga została otwarta w Dziergowicach w gminie Bierawa. Oddany odcinek ma 1066 metrów długości i od 3 do 3,5 metrów szerokości. Głównym dostawcą materiałów jest firma CEMEX Polska, a wykonawcą firma Mo-BRUK. Projekt jest istotny dla okolicznych mieszkańców, którzy zyskali łatwy i bezpieczny system komunikacji drogowej. Połowa dróg w Austrii i Wielkiej Brytanii oraz ponad 60% dróg w Niemczech i Belgii to drogi betonowe. Ta sprawdzona na świecie technologia coraz prężniej rozwija się na gruncie polskim. Dotychczas w Polsce wybudowano ponad 523 km dróg betonowych. Większość inwestycji dotyczyła dróg lokalnych z czego połowa została zrealizowana w województwie Małopolskim, kolejnych 30% w województwie Dolnośląskim. W województwie Opolskim długość dróg betonowych wynosiła dotychczas jedynie 5,9 km.



Budowa dróg betonowych może w istotny sposób przyczyniać się do poprawy bezpieczeństwa na drogach. Niemieckie badania wykazały, że wskaźnik „wypadkowości" na autostradach betonowych jest o ok. 32% niższy od wskaźnika stwierdzanego na nawierzchniach asfaltowych. Droga betonowa zapewnia dużą przyczepność, nie powstają na niej koleiny, a droga hamowania ulega wyraźnemu zmniejszeniu. Cechuje się lepszą widocznością dzięki odbijaniu światła, a ta właściwość przekłada się na niższe koszty związane z oświetlaniem dróg. W porównaniu z drogą asfaltową, droga betonowa jest trwalsza i tańsza w utrzymaniu dzięki takim właściwościom jak odporność na czynniki atmosferyczne (wysoka temperatura, zamarzanie, odmarzanie) oraz na bardzo wysokie obciążenia osi. Przy nowoczesnych rozwiązaniach gwarantowana jest 30-40-letnia żywotność, nawet przy obciążeniach 13 ton/oś. Droga asfaltowa natomiast wymaga wymiany warstwy ścieralnej po 10 i 20 latach, a po 30 latach niezbędna jest pełna wymiana całej drogi.

CEMEX jest jednym z wiodących, światowych producentów i dystrybutorów cementu, betonu towarowego, kruszyw oraz chemii budowlanej. Globalna skala działania oraz dobra znajomość lokalnych rynków sprawia, że od ponad 100 lat CEMEX dostarcza wysokiej klasy rozwiązania budowlane w ponad 50 krajach na całym świecie. Dąży do innowacyjnych rozwiązań branżowych jednocześnie promuje zrównoważony rozwój.

www.cemex.pl

Udostępnij:

Drukuj




Aneta Głodowska




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również