Dane GUS. Koniunktura w przemyśle cały czas jest dobra

Przedsiębiorstwo HAK

W lipcu ogólny klimat koniunktury w głównych sektorach gospodarki był na zadowalającym poziomie.

Firmy przemysłowe sygnalizują dalszą poprawę sytuacji na rynku krajowym, ale także nieźle oceniają zamówienia eksportowe. W efekcie pozytywnie wypowiadają się o swojej sytuacji finansowej. Jedyne co niepokoi, to co prawda niewielkie, ale jednak zmniejszenie zatrudnienia. Bardzo dobrze koniunkturę oceniają firmy eksportowe, przede wszystkim z takich branż jak farmacja, chemia, maszyny i urządzenia, tworzywa sztuczne oraz samochody.

W jasnych kolorach widzi przyszłość sektor spożywczy. Nie oznacza to, że nie ma barier - za największe, które mogą przeszkodzić w dynamicznym rozwoju, firmy przemysłowe uważają niedostateczny popyt na rynku krajowym, niepewność sytuacji gospodarczej, a także coraz większe kłopoty z pozyskaniem wysokokwalifikowanych pracowników. To może być przyczyna braku wzrostu zatrudnienia w przemyśle. A także powód dla którego firmy przemysłowe nieprzerwanie od początku 2012 r. zwiększają inwestycje.

Powoli, ale systematycznie poprawia się koniunktura w budownictwie, aczkolwiek i tutaj firmy nie sygnalizują wzrostu zatrudnienia. Natomiast handel detaliczny nie tylko pozytywnie ocenia koniunkturę, ale prognozuje także wzrost zatrudnienia. Szkoda, że dotyczy to tylko dużych przedsiębiorstw.

Dane o klimacie koniunktury wskazują, że w lipcu, podobnie jak w czerwcu, możemy się spodziewać dobrych wyników produkcji przemysłowej i sprzedaży detalicznej. A to oznacza, że trzeci kwartał w gospodarce rozpoczął się nieźle i mamy szanse na co najmniej taki wzrost PKB jak w 1. i 2. kwartale.

Źródło: komentarz dr Małgorzaty Starczewskiej-Krzysztoszek, głównej ekonomistki Konfederacji Lewiatan

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę