Detektor pyłu, który ma położyć kres utrudnieniom w ruchu lotniczym

easyJet, największa linia lotnicza w Wielkiej Brytanii, zaprezentowała rewolucyjną technologię, która w przyszłości zminimalizuje utrudnienia w ruchu lotniczym spowodowane aktywnością wulkanów. 

easyJet będzie pierwszą na świecie linią lotniczą, która przetestuje nową technologię AVOID, czyli Airborne Volcanic Object Identifier and Detector. System jest pogodowym radarem wykrywającym pył wulkaniczny. Został zaprojektowany przez Freda Prata z Norweskiego Instytutu Badań nad Przestrzenią Powietrzną (NILU). System AVOID korzysta z czujników podczerwieni, które są zainstalowane w ogonie samolotu i przesyłają obrazy do kabiny pilotów oraz centrum kontroli lotów.
Obrazy pomagają pilotom zidentyfikować chmurę pyłu w promieniu nawet do 100 kilometrów oraz wysokościach od 5000 do 50000 stóp. Umożliwi to pilotom zaplanowanie trasy lotu w taki sposób, aby uniknąć konfrontacji z jakąkolwiek chmurą pyłu. System AVOID podobny jest w działaniu do radarów pogodowych, które są standardem u wszystkich przewoźników.
Informacje zgromadzone dzięki systemowi AVOID będą służyły następnie do określenia dokładnego obrazu chmury pyłu wulkanicznego przy pomocy danych przesyłanych w czasie rzeczywistym. To pozwoli na otwarcie dużych przestrzeni powietrznych, które w przeciwnym razie byłyby zamknięte z powodu konsekwencji erupcji wulkanu, co z kolei przyczyni się do zminimalizowania utrudnień w ruchu pasażerskim.
Pierwszy lot próbny z nowym systemem odbędzie testowy samolot Airbus 340 w barwach easyJet w ciągu najbliższych dwóch miesięcy. Jeśli radar przejdzie testy, zostanie zamontowany w maszynach easyJet.
easyJet szacuje, że w tym roku wyda na fazę rozwoju systemu oraz wstępną instalację około milion funtów.

 

 

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę