EMAG Automation zmienia nazwę na EMAG LaserTec

Emag, spawanie laserowe © Emag Lasertec

Udostępnij:

Metoda spawania laserowego EMAG umożliwia efektywne wytwarzanie lekkich konstrukcji i redukcję kosztów produkcji wielu złożonych elementów pojazdów. Systemy produkcyjne „pod klucz” powstają w jednym z zakładów EMAG w Heubach nieopodal Schwäbisch Gmünd – od teraz pod nową nazwą. Specjalizujące się w tej technologii przedsiębiorstwo, dotychczas działające pod marką EMAG Automation, od stycznia będzie znane jako EMAG LaserTec.

Nazwa ta lepiej pasuje do celów i strategii przedsiębiorstwa, ponieważ jego specjaliści dostrzegają wyjątkowe szanse na rynku dla swoich kompleksowych laserowych rozwiązań produkcyjnych. Jakie zastosowania i technologie będą w przyszłości napędzać rozwój EMAG LaserTec?

Nowoczesny układ przeniesienia napędu jest coraz trudniejszym wyzwaniem dla projektantów i planistów produkcji. W tradycyjnych systemach, takich jak automatyczne skrzynie hydrauliczne czy przekładnie dwusprzęgłowe, zwiększa się liczba biegów. Jednocześnie pojawiają się napędy hybrydowe i systemy wspomagania. W efekcie stosowane są dodatkowe komponenty, zwiększające masę systemów, którą mimo to należy zredukować do minimum. W związku z tym trudno wyobrazić sobie nowoczesną produkcję przekładni bez spawania laserowego. Umożliwia ono idealne łączenie ze sobą poszczególnych podzespołów, eliminując stosowane w przeszłości ciężkie i kosztowne połączenia śrubowe.

Przykładowo łączenie kutej, a następnie obrabianej piasty oraz kształtowanego elementu blaszanego pozwala zoptymalizować masę komponentów sprzęgła. – To w skrócie sekret powodzenia naszej technologii – mówi dr Andreas Mootz, prezes firmy EMAG LaserTec. – Nasza metoda otwiera ogromne możliwości tworzenia lekkich konstrukcji i zapewnia obniżenie kosztów. Trzeba ją jednak zawsze integrować z całościowymi rozwiązaniami. Dlatego zajmujemy się całą techniką linii produkcyjnej – od obróbki skrawaniem przez właściwe spawanie laserowe aż po łączenie termiczne i wysoce precyzyjne procesy kontroli ultradźwiękowej. Ten zakres kompetencji jest cechą, która wyróżnia nas na rynku.


Specjaliści w Heubach opracowali i dostarczyli już ponad 160 takich systemów spawania laserowego – w wersjach „customized”, tj. dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Wszyscy wiodący producenci samochodów wykorzystują system o skrótowym oznaczeniu „ELC” (EMAG Laser Cell) do produkcji kół przekładniowych, mechanizmów różnicowych, komponentów sprzęgła, elementów silnika i układu kierowniczego oraz wielu innych podzespołów. Od dłuższego czasu gałąź „Customized Solutions” generuje największe obroty przedsiębiorstwa. Konsekwentnie, pod nową nazwą, EMAG LaserTec jeszcze lepiej wpisuje się w ten obszar zastosowań. Oprócz tego rozwój technologiczny poniekąd skazuje producentów na technologię laserową.

Wraz z rosnącą popularnością napędów hybrydowych rośnie przykładowo liczba sprzęgieł, których komponenty są łączone metodą spawania laserowego. A co więcej, specjaliści stale poszerzają swoje kompetencje i wiedzę z zakresu zastosowań laserów. Skonstruowali już systemy obejmujące procesy czyszczenia laserowego, wykorzystujące lasery dużej mocy do skutecznego usuwania przed spawaniem takich pozostałości, jak ciecze chłodząco-smarujące czy środki konserwujące. Metoda ta jest szybsza od konwencjonalnego mycia i można łatwiej zintegrować ją z całym procesem. Równie interesujące jest hartowanie laserowe, które umożliwia częściowe utwardzanie warstw brzegowych przy minimalnych odkształceniach.

Od dłuższego czasu atutem EMAG LaserTec jest również opatentowana technologia podgrzewania i łączenia elementów do produkcji wałów przekładni ilub „składanych” wałków rozrządu i wałów przekładni. W systemach EMAG krzywki są precyzyjnie nagrzewane przez indukcję, a następnie łączone z wałkiem bez użycia siły. Umożliwia to produkcję wałków rozrządu o wymagającej geometrii przy znacznym ograniczeniu masy podzespołów dzięki zastąpieniu znacznie cięższych odlewanych wałków rozrządu rurkami. Stosuje się tu przykładowo kute krzywki, które nie wymagają szlifowania po połączeniu. Dodatkowe elementy, takie jak zaślepki czy zakończenia, są z kolei wytwarzane z tańszych materiałów. Pozwala to osiągnąć potencjalne oszczędności.

Dysponujemy sporym doświadczeniem w zakresie wrażliwego procesu produkcji: od nagrzewania i łączenia aż po utrzymanie i dokładne konfigurowanie wszystkich rozwiązań technicznych, by doskonale współpracowały one ze środowiskiem produkcyjnym. Ten obszar zastosowania nigdy nie traci dla nas na wadze – podkreśla Mootz.


TOP w kategorii




W ciągu najbliższych lat EMAG LaserTec będzie dalej się rozwijać. Szanse ku temu są ogromne, ponieważ dążenie producentów OEM do obniżania kosztów podzespołów i efektywnej produkcji lekkich konstrukcji tworzą coraz to nowsze możliwości zastosowań technologii laserowej i technologii łączenia, co doskonale widać na aktualnych przykładach – zresztą nie tylko wprzy „klasycznej” produkcji samochodów osobowych. Specjaliści z Heubach pracują obecnie nad pierwszym systemem ELC do produkcji przekładni różnicowych do samochodów ciężarowych o masie elementu przekraczającej 100 kilogramów. Równie interesujące są systemy spawania laserowego do produkcji wałów wirników lub mechanizmów różnicowych w silnikach elektrycznych.

Klienci stale zyskują dzięki naszym kompetencjom w zakresie procesów i naszym metodom działania – wyjaśnia na koniec Mootz. – Naszym punktem wyjścia podczas rozwoju kompleksowych rozwiązań produkcyjnych jest wytwarzany element. Całość opiera się na modułowej koncepcji obrabiarek EMAG, obejmującej szereg sprawdzonych komponentów. W rezultacie powstają nadzwyczaj stabilne i ekonomiczne procesy spawania laserowego i łączenia elementów. Atuty te pozwolą nam pod nową nazwą uzyskać jeszcze silniejszą pozycję na rynku.

Źródło: Emag

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również