Food Automation, czyli wyzwania innowacji

Food Automation

Cyfryzacja i optymalizacja produkcji były tematami przewodnimi technicznej konferencji Food Automation skierowanej do branży spożywczej, która w dniach 17-18.03.2016 r. odbyła się w Ciechocinku.

Wśród poruszanych zagadnień znalazły się kwestie innowacyjności produktowej w przemyśle spożywczym oraz kontroli efektywności energetycznej i automatyzacji produkcji. Za najbardziej interesujące uznano prelekcje oparte na prezentacji wdrożeń u klientów końcowych: w firmie Apostels i Marijampolės Pieno oraz słodowni Soufflet. W zamierzeniu jego twórców wydarzenie ma stać się platformą wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie produkcji spożywczej.

Konferencję otworzył Andrzej Gantner – Dyrektor Generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności referatem nt. innowacyjnego przemysłu spożywczego. Andrzej Gantner wskazał, że innowacyjność produktowa jest obecnie istotnym czynnikiem rozwoju przedsiębiorstw, nie tylko warunkującym ich zdolność do skutecznej rywalizacji, lecz również sprzyjającym pobudzaniu rynku oraz tworzeniu nowego popytu.

- Wbrew powszechnej opinii procesy rozwoju i wprowadzania nowych produktów nie są aż tak bardzo ryzykowne dla przedsiębiorstw, lecz odwrotnie, to brak innowacji produktowych może być zagrożeniem dla nich - mówi Gantner.
- Prognozuje się, że w 2016 r. wartość eksportu rolno-spożywczego z Polski może się zwiększyć od 2 do 6 proc. i osiągnąć wartość 25 mld euro - dodaje.

- Specyfika produkcji żywności sprawia, że automatyzacja w tej branży nie należy do łatwych. Przede wszystkim mamy do czynienia z dużą, niespotykaną w innych przemysłach różnorodnością wykorzystywanych surowców. Różnią się one między sobą pod wieloma względami: kształtu, wagi, konsystencji, struktury i wielkości. W efekcie zastosowanie jednakowych rozwiązań do poszczególnych etapów przetwórstwa praktycznie nie jest możliwe - mówi Łukasz Otta z firmy Siemens, pomysłodawca konferencji. - W tych okolicznościach za cel konferencji postawiono wskazać dobre praktyki, które świadczą za tym, że zmiany w kierunku automatyzacji produkcji nie tylko są potrzebne i możliwe, ale dają wymierny efekt – zarówno pod kątem optymalizacji czasu pracy oraz dostarczenia produktu na rynek, jak i kosztów.

Partnerami pierwszej edycji były firmy Siemens, Ater Logic oraz DB Energy. Patronat honorowy nad konferencją objął rektor Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego oraz rektor Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

www.konferencja-foodautomation.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę