Impact’17, czyli kreowanie cyfrowej transformacji

Impact

– Chcemy, aby Polska w pełni wykorzystała możliwość, jakie daje cyfrowa transformacja i umocniła swoją pozycję w globalnym ekosystemie przedsiębiorczości i innowacji – powiedział Aleksander Kutela, prezes fundacji Digital Poland, której powołanie ogłoszono drugiego dnia impact’17 w Krakowie. W trakcie kongresu padło także szereg deklaracji i zapowiedzi wydarzeń, które w kolejnych latach mają zapewnić polskiej gospodarce intensywny rozwój np. wdrożenie sieci 5G.

Podczas drugiego dnia impact’17 zainaugurowała działalność fundacja Digital Poland, której celem jest wspieranie rozwoju i idei gospodarki cyfrowej w Polsce. Założycielami fundacji jest 6 spółek: Dirlango, Ghelamco, MCI Capital, Onet - RAS Polska, Polpharma oraz T-Mobile Polska. Fundacja została powołana we współpracy z założoną w 2015 r. Digital Switzerland.

– Wierzymy, że warunkiem sukcesu jest wzmacnianie współpracy z wiodącymi ośrodkami na świecie, międzynarodowa promocja oraz przede wszystkim rozwój pełnego ekosystemu innowacji cyfrowych na wzór tych działających np. w Dolinie Krzemowej, Londynie czy Zurichu – powiedział Aleksander Kutela.

Digital in Poland będzie skupiała firmy, samorządy i ośrodki akademickie. Jej celem będzie wspiarcie budowy pełnego ekosystemu niezbędnego do rozwoju cyfrowych innowacji oraz projekty w tych obszarach w których Polska ma szansę być konkurencyjna na globalnych rynkach.

Digital state
Anna Streżyńska, Minister Cyfryzacji otwierając ścieżkę digital state zaprezentowała efekty rocznych prac nad wdrożeniem – zapowiadanego w trakcie poprzedniej edycji kongresu – programu mDokumenty. Obecnie trwa jego wersja pilotażowa. Ministerstwo testuje edowody, z których korzysta 1,3 tys. osób w czterech miastach. To dopiero początek. Po wdrożeniu mobilnego dowodu tożsamości, pojawią się kolejne dokumenty, które zmniejszą biurokrację.

Trójkąt administracja-biznes-ludzie to w ostatnich czasie temat numer jeden dla Anny Streżyńskiej, Minister Cyfryzacji. Teraz nabiera on realnych kształtów – w 2018 r. ruszy pełna wersja projektu GOVtech. Zgonie z zapowiedziami Ministerstwa, w internecie wreszcie Polak poczuje się lepiej niż w tradycyjnym urzędzie, a projekt GOVtech wychodzi ponad mury ministerstw i ich ograniczenia.

Jednym z najważniejszych wydarzeń najbliższej przyszłości, które zapewni Polsce rozwój będzie wdrożenie sieci 5G, o czym również w ramach ścieżki digital state mówił Tim Höttges, prezes Deutsche Telekom. – Jestem tutaj, aby powiedzieć, że Deutsche Telekom spowoduje, że Polska będzie jednym z pierwszych krajów, które będą miały sieć 5G. Jestem tutaj, aby zaprosić was, m.in. młodą scenę startupową w Polsce, do współpracy z nami. Abyście podzielili się z nami swoimi pomysłami – rozpoczął swoje wystąpienie Prezes Deutsche Telekom. Höttges podkreślał także, że udane wdrożenie 5G wymaga silnej współpracy, uczciwej konkurencji i mniejszej liczby regulacji. Zwrócił uwagę, że wspólne działania z politykami na poziomie krajowym i regionalnym są konieczne, aby przyspieszyć budowę sieci 5G.

Creative industries
O tym, że innowacje wpływają na każdą dziedzinę życia świadczy fakt, iż po raz pierwszy na kongresie związanym z tematyką gospodarczą głośno wybrzmiały nowe zagadnienia np. branża foodtech&agritech czy creative industry. Szczególne znaczenie tej drugiej podkreślał Piotr Gliński, wicepremier, Minister Kultury, zaznaczając, że potrzebuje ona
skoordynowanych działań na wielu płaszczyznach.

O planach likwidacji barier rozwoju dla branży creative industries mówił Paweł Lewandowski, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego. Podkreślał, że w pierwszej kolejności zmiany będą dotyczyły branży filmowej, która doczekała się ustawy przyznającej jej m.in. ulgi inwestycyjne. W kolejce czekają rozwiązania dla branży gier wideo. –Spółki z tego segmentu kultury często tworzą wielkie nadwyżki finansowe i nie zawsze wiedzą, jak efektywnie je zainwestować. Tymczasem rola branży kreatywnej w Polsce rośnie, to już 4,2 proc. PKB – wyliczał Paweł Lewandowski.

Z kolei Piotr Dardziński, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego zdradził, że ulgi i zachęty są planowane nie tylko dla inżynierów czy programistów z żyłką kreatywną. Także humaniści będą mogli z nich skorzystać. – W ciągu 2 miesięcy NCBR uruchomi dodatkowy konkurs, dedykowany naukom społecznym i humanistycznym. Gospostrateg będzie wezwaniem do stworzenia analiz i przygotowania polityk publicznych w konkretnych obszarach. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego też może być tu beneficjentem w konsorcjum z kimś z uczelni czy biznesu i stworzyć strategię dla branży kreatywnej – zachęcał Piotr Dardziński.

Enterpreneurship
W trakcie impact’17 Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, podsumowała również pierwszy rok działania programu Start in Poland, którego ogłoszenie odbyło się rok temu w ramach impact’16. Program Start in Poland obejmuje szereg inicjatyw rządu adresowanych do start-upów lokalizujących swój biznes w Polsce. Tworzy sprzyjające warunki do ich działalności na każdym etapie rozwoju, począwszy od fazy inkubacji i akceleracji, przez rozwój, jak i ekspansję międzynarodową. W opinii wiceminister, Polska to kraj talentów i możliwości, a nasze aktywa to nie ropa czy złoto ale ludzie, najlepsi programiści na świecie i odważni, pomysłowi przedsiębiorcy.

W ciągu najbliższych 7 lat w Polsce ma szansę powstać 1,5 tys. firm tworzących wysokiej jakości innowacyjne technologie.

Dyskusje w ramach impact’17 podzielone były na 12 ścieżek tematycznych: industry 4.0, mobility, science to business, fintech&e-commerce, biotechnology&digital health, energy&resources, foodtech&agritech, creative industries, digital state, techcity, investments, entrepreneurship.

Siłą napędową impact’17 były również interakcje między wszystkimi środowiskami związanymi z nowymi technologiami, wymiana ich doświadczeń, a także możliwość nawiązywania nowych kontaktów. Uczestnicy impact’17 mieli do wyboru 9 formatów networkingowych, w tym m.in. prezentacje najlepszych startupów z Europy Środkowej i Wschodniej, spotkania indywidualne z mentorami i inwestorami.

Impact’17 odbył się w Krakowie w dniach 31 maja – 1 czerwca 2017 r. Wzięło w nim udział ok. 5 tys. uczestników, w tym ponad 300 speakerów z ponad 30 krajów.

Źródło: Impact

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę