ITM Polska 2017: 3M – Przez sportową rywalizację do większej świadomości klientów

MM Magazyn Przemysłowy

Na temat sukcesu zawodów „Starcie Szlifierzy”, innowacji oferowanych dzięki współpracy platform technologicznych i planów dalszego rozwoju rozmawiamy z Marcinem Galembą – dyrektorem Przemysłowej Grupy Biznesowej  3M Poland.

MM: Po dwóch dniach targów ITM w Poznaniu można pokusić się o pierwsze wnioski. Jak je oceniacie?

Marcin Galemba: Tegoroczne targi, w tym zwłaszcza II regionalne zawody „Starcie Szlifierzy”, są dla nas ogromnym sukcesem. Do rywalizacji zgłosiło się ponad 60 uczestników i na zawody stawili się niemal wszyscy, którzy się wcześniej zarejestrowali.

Po raz pierwszy wybraliście ITM na „Starcie Szlifierzy”, a w ubiegłym roku były to inne miasta i inne imprezy.

Zgadza się, zawody „Starcie Szlifierzy” realizujemy w różnych miejscach w Polsce, zaczynając od północy – Gdańska, a kończąc na południu – w Sosnowcu. W tym roku nie mogło na naszej mapie zabraknąć Poznania i targów ITM, które są jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w kalendarzu.

Na targach prezentujecie nowe produkty – co dokładnie pokazywaliście na ITM w tym roku?

W Poznaniu prezentowaliśmy głównie materiały ścierne, bo to jeden z ważnych obszarów naszej działalności w Polsce. Ale nie tylko. Obok materiałów ściernych pokazujemy też inne innowacyjne rozwiązania i stosowane technologie z bogatej oferty 3M, zwłaszcza te, które kierujemy do branży przemysłowej.

Jakie konkretnie rozwiązania i materiały pokazywane są na ITM?

Mówimy tu przede wszystkim o materiałach stosowanych do cięcia i szlifowania różnego rodzaju elementów metalowych. Prezentujemy też technologie umożliwiające połączenie elementów za pomocą materiałów klejących. Ponadto pokazujemy rozwiązania stosowane szeroko np. w branżach przemysłowych, motoryzacyjnej czy lotniczej.

W przemyśle coraz ważniejsze są innowacje, co podkreślono nawet w nazwie tegorocznych targów. Jakie innowacje Wasza firma prezentuje w Poznaniu?

Firma 3M łączy najnowsze zdobycze techniki i nauki z wiedzą ekspertów, by móc nieustannie oferować swoim klientom i partnerom biznesowym innowacyjne produkty poprawiające ich jakość życia i pracy. Prezentujemy wiele produktów, które rewolucjonizowały przemysł przez ostatnie dziesięciolecia, robią to dziś i będą rewolucjonizowały przez kolejne dekady. Przykładowe produkty, które są nowością na rynku, to tarcze Cubitron™ II do cięcia i szlifowania, wykorzystywane w ramach odbywającego się na ITM-ie „Starcia Szlifierzy”. Z tym rozwiązaniem wiąże się bardzo ciekawa historia oraz wkład w jego powstanie polskiego naukowca Piotra Stacha. Kilka lat temu grupa międzynarodowych naukowców w 3M zaczęła myśleć, co zrobić, by technologia ziaren ściernych, którą już znamy, była jeszcze lepsza i bardziej „przystępna”. Tak powstał projekt Cubitron™ II. Cały zespół stwierdził, że kluczowym krokiem w rozwoju materiałów ściernych będzie stworzenie precyzyjnie kształtowanego minerału. Naukowcy 3M postawili sobie za cel stworzenie ziarna, które będzie miało powtarzalny kształt, a jego ułożenie jako materiału nasypowego będzie miało charakterystyczny wpływ na proces szlifowania. Poprzez nasze platformy technologiczne, proces sol-gel i proces mikroreplikacji udało się w końcu stworzyć wyjątkowe trójkątne ziarno ścierne, które powielane miało takie same wymiary i właściwości. Dotychczas nie było takiej technologii na świecie.

Co zmieniła nowa technologia?

Przede wszystkim dała kontrolę ułożenia ziarna podczas pracy. Taki kształt zastosowany w narzędziu ściernym umożliwiał już nie szlifowanie, ale mikroskrawanie. Różniło się to od szlifowania tym, że zwykłe ziarno w materiale zdziera powierzchnię. Z kolei końcówki ziarna Cubitron™ II dzięki trójkątnemu kształtowi odłamują się podczas szlifowania, dając nowe, ostre krawędzie i usuwając obrabiany materiał bez uszkodzeń. Dodatkowo praca z tym ziarnem odbywała się w zdecydowanie niższej temperaturze. Ciepło wytwarzane podczas szlifowania było odprowadzane bezpośrednio z tzw. mikrowiórami, co w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko przegrzania narzędzi i przypalenia materiału obrabianego. Ma to szczególne znaczenie np. przy obróbce stali nierdzewnej, gdzie trzeba uważać, żeby pod wpływem wysokich temperatur stal nie straciła swoich właściwości.

ITM w Poznaniu są zatem doskonałą okazją do zaprezentowania tego, co macie w swojej ofercie.

Tak, to jeden z głównych celów naszej obecności na ITM. Zapraszamy na te targi swoich klientów, by pokazać im, czym jest firma 3M i co może zaproponować w zakresie technologii. Z drugiej strony jednak też edukujemy klientów i innych odwiedzających, pokazujemy, jak stosować nasze produkty, wykorzystywać nasze technologie, zawsze dbając o bezpieczeństwo w pracy. Bardzo istotnym dla 3M biznesem jest również grupa oferująca rozwiązania w ramach oferty Bezpieczeństwo Pracy. W firmie bardzo poważnie podchodzimy do zagadnień ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników we wszystkich gałęziach przemysłu i środowiskach roboczych. Organizując „Starcie Szlifierzy”, wyposażyliśmy uczestników w nasze rozwiązania ochrony osobistej.

Widać, że firma rozwija się w różnych kierunkach. Jakie macie plany na rok 2017?

W ubiegłym roku obchodziliśmy 25-lecie działalności firmy na polskim rynku. Dotychczas zainwestowaliśmy ponad 500 mln dolarów. Obecnie planujemy rozbudowę zakładów, które znajdują się we Wrocławiu. Uruchomimy nowe linie produkcyjne wytwarzające produkty skierowane głównie do przemysłu motoryzacyjnego i lotniczego. Rozbudowujemy też zakłady, w których wytwarzane są taśmy i kleje przemysłowe.

Jaką wartość Wasza firma wnosi do przemysłu?

Aby przedstawić dostosowaną do rynku ofertę, rozpoznajemy megatrendy i trendy w przemyśle. Staramy się jak najlepiej na nie odpowiadać poprzez odpowiednie zastosowanie naszej technologii i myśli naukowej. Pomaga nam w tym również prężny dział Badań i Rozwoju, w którym zatrudniamy polskich inżynierów. Jednym z głównych rynków, na których funkcjonujemy, jest rynek produkcji części dla motoryzacji oraz rynek produkcji samochodów, pociągów i autobusów. Dostosowujemy się tu do specjalistycznych potrzeb, które są nam przedstawiane przez naszych klientów. Nasza elastyczność oraz chęć ciągłej współpracy z klientem zdecydowanie wyróżnia nas na rynku.

Czy są technologie, które cieszą się szczególną popularnością wśród Waszych klientów?

Tak. To przede wszystkim materiały ścierne, które przebojem wdarły się na rynek producentów w Polsce – są stosowane w firmach różnej wielkości, od najmniejszych zakładów po największych graczy. To także produkty stosowane w wielu branżach przemysłowych jak np. włóknina Thinsulate™, wykorzystywana m.in. jako ocieplina w odzieży narciarskiej, a w branży motoryzacyjnej stosowana m.in. do wygłuszania hałasu. Jesteśmy w stanie zaproponować rozwiązania 3M wielu branżom – od producentów statków powietrznych, przez producentów samochodów, autobusów i pojazdów szynowych, po branże zajmujące się produkcją biżuterii czy stomatologów pracujących nad perfekcją naszego uzębienia.

Czy innowacyjność, podążanie za trendami to jest to, co wyróżnia Was na tle konkurencji?

Ująłbym to inaczej: firma 3M posiada obecnie 48 platform technologicznych, które pozwalają nam tworzyć różnorodne produkty poprzez łączenie poszczególnych platform. Produkty, które dokładnie odpowiadają potrzebom naszych klientów. Na przykład w branży producentów autobusów szeroko wykorzystuje się rzepy przemysłowe, powstające dzięki połączeniu technologii klejowej i technologii mikroreplikacji. Takie same platformy technologiczne wykorzystywane są w rozwiązaniach dla producentów pieluszek dla dzieci i dorosłych. Technologie pozwalają firmie 3M być obecną nie tylko na rynku przemysłowym, ale również na rynku konsumenckim, ochrony zdrowia, energetyki i telekomunikacji.

Wracając do Waszego flagowego projektu na targach – „Starcie Szlifierzy” – trzeba chyba uznać, że jest to wyróżnienie dla tej grupy zawodowej?

Chęć docenienia tej grupy zawodowej jest jednym z głównych celów tego projektu. Sukces zawodów jest znacznie większy, niż pierwotnie zakładaliśmy, i bardzo nas to cieszy. Dzięki tym działaniom budujemy wśród klientów doskonałą znajomość marki, ale także pozytywne emocje. Chcemy, by nasz klient mógł osobiście przekonać się o wartości naszych rozwiązań. Nasze działania są też widoczne poza granicami kraju. Oddziały w regionie Europy Środkowo-Wschodniej myślą nad organizacją zawodów międzynarodowych. Bardzo nas to cieszy, że pomysły polskich pracowników 3M chcą wykorzystywać inni.

Impreza zdobyła też inne nagrody, np. w ramach konkursu „Złote Spinacze” organizowanego przez Związek Firm Public Relation.

Zgadza się, dostaliśmy Złoty i Srebrny Spinacz oraz prestiżową nagrodę Klubu Twórców Reklamy, a także inne nagrody korporacyjne. Realizując ten projekt, zastosowaliśmy zupełnie nowe podejście do klienta. Żadna inna firma nie angażuje w ten sposób swoich klientów, i nie chodzi tu jedynie o promocję naszych produktów, ale też o promocję firmy jako całości. Dzięki temu zauważyliśmy, że część klientów pracowała już z naszymi produktami, zdarzało się jednak, że nie do końca zdawali sobie sprawę z pełnego ich potencjału. „Starcie Szlifierzy” to idealna okazja, by pokazać naszym klientom, w jaki sposób można wykorzystać technologię, którą mamy w swojej ofercie.

Dziękuję za rozmowę.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę