Jak się przygotować na rewolucję przemysłową?

Moto Idea 2018 © Moto Idea

Udostępnij:

Połowa przedsiębiorstw motoryzacyjnych ma kłopot ze znalezieniem pracowników, a planuje zwiększać zatrudnienie. Dlaczego tak trudno dzisiaj o pracownika? I co zrobić, żeby na rynku nie powstała pracownicza pustka? Rozmawiali o tym specjaliści na konferencji Moto Idea we Wrocławiu.

Na konferencję do Wrocławia przyjechały firmy z całej Polski. W wydarzeniu uczestniczyło blisko 130 osób. Temat przewodni tegorocznej Moto Idei to Team of the Future, czyli zespół przyszłości. Specjaliści rozmawiali o tym, jaki zespół powinien być i jak go zawczasu budować, żeby uniknąć pracowniczej pustki. To ogromne wyzwanie, przed którym stoi branża.



Problemy i rozwiązania
Monika Kuczyńska z firmy Pilkington wskazywała, że w ostatnich miesiącach aż połowa przedsiębiorstw miała trudności ze znalezieniem pracowników. Najczęstszym tego powodem był brak kandydatów, następnie brak umiejętności technicznych, a później brak doświadczenia. Wśród najtrudniejszych do obsadzenia stanowisk znajdują się: wykwalifikowani pracownicy fizyczni (np. elektrycy, mechanicy czy spawacze), inżynierzy i operatorzy maszyn.

Firmy będą musiały się także zmierzyć z dużą rotacją pracowników, niżem demograficznym, brakiem absolwentów szkół zawodowych i techników. Gdzie szukać rozwiązań?

W swoim wystąpieniu rozwiązania podsuwał Paweł Wideł ze Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych przy Konfederacji Lewiatan. Wymienił 13 postulatów z raportu Związku o efektywnej edukacji. To m.in. promocja szkolnictwa zawodowego, kształcenie zawodowe dorosłych i pomoc w przekwalifikowaniu się tej grupy wiekowej, elitarność szkół zawodowych, ograniczenie skali korepetycji oraz zaangażowanie pracodawców. To ostatnie może mieć kluczowe znaczenie. Duże firmy już odpowiadają na te potrzeby i tworzą własne programy szkoleń oraz praktyk.

Paweł Wideł jako przykłady wymienił m.in.: Akademię Wynalazców im. Roberta Boscha, promocję kształcenia zawodowego firmy Pilkington w Zespole Szkół nr 2 w Nowej Dębie, klasy patronackie Wielton czy system stosowany w zakładach Volkswagen Poznań.

Uważamy, że tylko działając razem – przedsiębiorcy, państwo, samorządy, szkolnictwo – możemy doprowadzić do tego, że będziemy kształcić takich fachowców, jakich potrzebuje polska gospodarka i sektor motoryzacyjny – mówi Paweł Wideł. – Uważamy, że najlepszym przykładem dla innych będzie oferowanie uczniom oraz studentom możliwość nauki w trybie dualnym, gdzie przedsiębiorcy zapewniają praktykę, a szkoły wiedzę teoretyczną. W ten sposób będziemy gotowi na rewolucję przemysłową, która właśnie nadchodzi.


TOP w kategorii




Manager przyszłości
W tej rewolucji będą musieli odnaleźć się także managerowie, którzy zarządzają zespołami. Współczesne pokolenia mają wysokie oczekiwania wobec pracodawcy oraz chcą, aby ich kompetencje czy odpowiedzialność była zgodna z osobistymi celami. Musi więc nastąpić transformacja podejścia do zarządzania.

Despotyczny manager jest dobry tylko na czas kryzysu, w czasie rozwoju się nie sprawdzi. Lider zespołu powinien być sprawczy, zainteresowany człowiekiem i przewidujący, myślący strategicznie – mówi Monika Kuczyńska. – Warto pamiętać, że nasz osobisty sukces zależy od osób, którymi się otaczamy. Należy zatem wspierać rozwój pracowników, traktować ich tak, jak sami chcieliby być traktowani, a to wymaga wyczucia potrzeb.

Wystąpienia pierwszego dnia konferencji skupiały się nie tylko na budowaniu zespołów, ale traktowały też o innych wyzwaniach branży. Moto Idea 2018 z firmy doradczej Deloitte wskazywał na coraz większe zagrożenie cyberatakami na sektor motoryzacyjny. Reprezentanci firm Balluff i FANUC mówili o postępującej automatyzacji i robotyzacji przedsiębiorstw w kierunku przemysłu 4.0. Natomiast zawodowo zajmująca się headhuntingiem Wioletta Polańska z Human & Hunter pokazywała rozwiązania, jak załatać pracowniczą dziurę w firmie.

Liderzy branży
Wieczór zarezerwowany był na galę, podczas której przyznane zostały nagrody dla liderów branży. Wyróżnienie specjalne w kategorii Top Supplier otrzymały firmy: AC, Autopart, Electropoli Poland, Magna Automotive Poland, Robert Bosch. Najważniejsza Złota Moto Idea powędrowała do firmy Valeo.

W kategorii Market Leader wyróżnienie specjalne otrzymały firmy: Polaris Poland, Man Bus, Toyota Motor Manufacturing Poland, Solaris Bus & Coach. Przyznano dwie równorzędne Złote Moto Idee – statuetki powędrowały do FCA Poland oraz do firmy Wielton.

Najlepszym mówcą – The Best Speaker – została Monika Kuczyńska z Pilkingtona, a Grand Prix zdobyła firma Valeo. W obu przypadkach laureatów wybrali w głosowaniu uczestnicy konferencji.

Drugiego dnia odbyło się praktyczne szkolenie współorganizowane z Harvard Business Review Polska oraz ICAN Institute. To była dziewiąta konferencja Moto Idea. Wydarzenie już na stałe wpisało się na motoryzacyjną mapę Polski.

Źródło: Moto Idea

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również