Jakość polskiego transportu najgorsza w Europie

W opublikowanym 10 kwietnia przez Komisję Europejską rankingu jakości transportu w krajach członkowskich UE Polska zajęła ostatnie miejsce. Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju tłumaczy, że jest to tylko statystyka z 2012 r., która nie oddaje dynamiki zmian w naszym kraju.

W przygotowanym przez KE rankingu wykorzystano dane m.in. Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego czy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Zestawiono w nim wyniki państw członkowskich w 22 kategoriach związanych z transportem. W obrębie większości z tych kategorii wyróżniono pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki oraz pięć z wynikami najgorszymi.

Holandia i Niemcy mogą pochwalić się najlepszymi wynikami w 11 kategoriach i ostatecznie zajmują czołową pozycję w tabeli, zaraz po nich uplasowały się: Szwecja, Wielka Brytania i Dania.

Ranking zamykają Polska i Bułgaria, które to kraje aż w 9 kategoriach znalazły się w grupie pięciu najgorszych państw UE, a tylko w trzech - w grupie pięciu najlepszych. Niewiele lepiej zostały ocenione: Grecja, Litwa i Rumunia.

W przygotowanym przez KE zestawieniu oceniony został stan transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego oraz morskiego. Każda z tych dziedzin transportu została oceniona w siedmiu głównych kategoriach (z których każda zawiera od dwóch do siedmiu podkategorii): infrastruktura, bezpieczeństwo, wpływ na środowisko, innowacje i badania naukowe, logistyka, a także stan wdrożenia prawa unijnego oraz naruszenia unijnych regulacji.

W zestawieniu KE Polska znalazła się wśród pięciu najgorszych krajów UE pod względem jakości infrastruktury i to w każdej z ocenianych dziedzin transportu. Jeśli chodzi na przykład o drogi w rankingu oceniono gęstość sieci autostrad, liczoną jako stosunek całkowitej długości autostrad w kilometrach do liczby ludności w danym kraju (dane ze stycznia 2012 r.).

Polska znajduje się w europejskim ogonie także pod względem bezpieczeństwa na drogach oraz na kolei. Źle został oceniony również poziom rozwiązań logistycznych w polskim transporcie kolejowym i powietrznym.

Za to jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące jednolitego rynku na kolei, Polska znalazła się w gronie pięciu najlepszych państw UE. W tej kategorii brano pod uwagę udział w rynku w 2012 r. wszystkich głównych przewoźników kolejowych (towarowych i pasażerskich) w krajach członkowskich.

Komisarz UE ds. transportu Siim Kallas podkreślił, że dotąd dane na temat jakości transportu w poszczególnych krajach trzeba było czerpać z rozproszonych źródeł, m.in. z danych OECD, Światowego Forum Ekonomicznego czy Banku Światowego.

Zaletą przygotowanego przez KE zestawienia, przekonywał Kallas, jest to, że łączy ono większość tych danych, dając całościowy obraz stanu usług transportowych w krajach Unii Europejskiej. Jak zaznaczył, mimo że zestawienie daje jedynie chwilowy obraz sytuacji, to może pomóc państwom członkowskim w zidentyfikowaniu obszarów, w których konieczna jest poprawa, a także w określeniu priorytetów inwestycyjnych.

Komisja zapowiada, że w najbliższych latach będzie się starać poprawić jakość stosowanych w rankingu wskaźników, a także będzie śledzić postępy w poszczególnych państwach członkowskich, jeśli chodzi o poziom usług transportowych.

źródło: rp.pl/PAP

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę