JSW stawia na wodór

BMW

Jastrzębska Spółka Węglowa wraz z JSW Innowacje, Solaris Bus & Coach i Aurora Tech podpisały w obecności wiceministra rozwoju Jerzego Kwiecińskiego list intencyjny w sprawie opracowania, wdrożenia i rozwoju Projektu Wodorowego. Do podpisania listu doszło 21 grudnia w Katowicach.

Bardzo się cieszę, że JSW powołała spółkę JSW Innowację, która zajmuje się poszukiwaniem i wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań do przemysłu górniczego, i nie tylko. Wszystkie duże firmy powinny brać przykład z JSW. Cieszy mnie, że w Projekt Wodorowy zaangażowane są zarówno spółki rozpoznawalne w Europie i na świecie, jak i te, które swoją pozycje dopiero budują – powiedział wiceminister Jerzy Kwieciński.

Projekt Wodorowy polega na zbadaniu możliwości wykorzystania wodoru wyodrębnionego z gazu koksowniczego, który jest produktem ubocznym procesu koksowania, do rozwoju czystych technologii wodorowych. Cztery koksownie wchodzące w skład grupy kapitałowej JSW produkują rocznie 1,7 mld metrów sześciennych gazu koksowniczego rocznie, który zawiera 55% wodoru.

Rola JSW Innowacje będzie polegała na uzyskaniu licencji oraz wdrożeniu technologii separacji wodoru z gazu koksowniczego. Wyseparowany i oczyszczony wodór może być wykorzystywany w ogniwach wodorowych do ekologicznej i bezemisyjnej produkcji energii elektrycznej, ciepła i chłodu, ekologicznego transportu publicznego w aglomeracji śląskiej, zasilania urządzeń elektrycznych i awaryjnych stacji zasilania (szpitale, szkoły, urzędy). Separacja wodoru z gazu koksowniczego może stać się ważnym krokiem w kierunku czystszego powietrza, a sam węgiel koksowy może zostać uznany za źródło czystej energii. Rozwój lokalnego, wodorowego transportu publicznego mógłby znacząco poprawić jakość powietrza w sąsiedztwie dużych miast poprzez redukcję zanieczyszczeń, niższą emisję gazów cieplarnianych a także redukcję hałasu.

Innowacyjna technologia produkcji wodoru to jeden ze sposobów dywersyfikacji portfela produktów naszej grupy. Jest to także szansa na aktywny udział branży węglowej we wdrażaniu polityki bezemisyjnej. W ten sposób możemy udowodnić, że działalność polskiego sektora górnictwa węgla kamiennego nie stoi w sprzeczności z ambitnymi celami Unii Europejskiej w zakresie ograniczenia emisji CO2. Postawienie na wodór jako paliwo przyszłości może okazać się szansą dla polskiego górnictwa – powiedział Artur Dyczko, zastępca prezesa zarządu JSW ds. strategii i rozwoju.

Spółka Aurora Tech będzie się zajmować projektowaniem i produkcją ogniw wodorowych oraz superkondensatorów do magazynowania energii elektrycznej. Spółka ta jest innowacyjnym startupem technologicznym skupiającym swoją działalność na wodorowych ogniwach paliwowych, superkondensatorach i opartych na tych technologiach systemach magazynowania energii, wspomaganych własnymi unikalnymi rozwiązaniami IT.

Patrząc na przyszłe źródła energii elektrycznej, wierzymy w kluczową rolę wodoru i opartych na nim ogniwach paliwowych wspartych superkondensatorami. Dzięki dostępowi do wodoru oraz krajowych komponentów do budowy ogniw paliwowych typu PEM staną się w przyszłości najbardziej atrakcyjnym i niezależnym źródłem energii dla pojazdów elektrycznych, stacjonarnych generatorów i magazynów energii – powiedział prof. Tadeusz Uhl, prezes Aurora Tech.

Kolejny sygnatariusz listu intencyjnego – spółka Solaris Bus & Coach – jest zainteresowany wdrożeniem i rozwojem w Polsce ekologicznego transportu publicznego opartego na wodorze w dużych aglomeracjach miejskich, w tym w aglomeracji śląskiej.

Działamy w obszarze elektromobilności już od 2001 r., kiedy to rozpoczęliśmy produkcję trolejbusów. Następnie przyszedł czas na autobusy hybrydowe i wreszcie w 2011 r. zaprezentowaliśmy pierwszy polski autobus bateryjny. Dzisiaj jesteśmy jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie firm w tym segmencie w Europie. Widzimy na tym polu dalszy ogromny potencjał do rozwoju i chcemy wprowadzić elektromobilność w transporcie publicznym w Polsce i w Europie na jeszcze wyższy poziom – mówił Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach.

Spółka Solaris do tej pory sprzedała ponad 200 autobusów elektrycznych, które jeżdżą m.in. w: Austrii, Czechach, Hiszpanii, Niemczech, Szwecji i w Polsce. Autobusy marki Solaris z wodorowym ogniwem paliwowym jeżdżą już w Hamburgu oraz w Rydze.

Źródło: JSW

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę