JSW znacząco obniża koszty

Spółka w pierwszym kwartale bieżącego roku, dzięki wejściu w życie porozumień ze stroną społeczną, znacząco redukuje koszty. Pomimo najniższych cen benchmarkowych na węgiel koksowy klasy premium od momentu wejścia na giełdę EBITDA grupy kapitałowej JSW wyniosła 112 mln zł, zaś strata netto 59,5 mln zł. 

Początek 2016 roku przyniósł kolejny głęboki spadek cen węgla i koksu. Średnia cena sprzedaży węgla koksowego do odbiorców zewnętrznych spadła o 8,1 procent, a średnia cena sprzedaży koksu o kolejne 6,4 procent w stosunku do cen z 4 kw. 2015 r. Mniejsza była również sprzedaż węgla do odbiorców zewnętrznych (o 16,3 procent) i koksu (12,5 procent), w związku z czym przychody grupy JSW w pierwszym kwartale tego roku były niższe o 19,3 procent niż w ostatnim kwartale 2015 roku. Tak znaczący spadek przychodów udało się jednak częściowo zrównoważyć efektami działań oszczędnościowych oraz porozumień ograniczających poziom kosztów pracy.

- W pierwszym kwartale wyraźnie odczuliśmy pozytywne efekty wdrażanego programu restrukturyzacji i skutki finansowe porozumień zawartych ze stroną społeczną. Nie mamy wpływu na globalne ceny surowców, a więc stronę przychodową, w związku z czym koncentrujemy się na ograniczaniu wydatków i tu rzeczywiście udało nam się sporo zrobić. Koszty spadły łącznie o 18 procent, przy czym zmniejszeniu uległy koszty prawie wszystkich rodzajów – podkreśla Tomasz Gawlik, prezes zarządu Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA.

W pierwszym kwartale 2016 roku jednostkowy gotówkowy koszt produkcji węgla uległ obniżeniu o 12,1 procent w stosunku do ostatniego kwartału 2015 roku do rekordowo niskiego poziomu 249,19 zł na tonę (rok wcześniej wynosił 346,94 zł).

Obniżeniu o 10,9 procent uległ również jednostkowy gotówkowy koszt produkcji koksu, który spadł ze 155,93 zł w czwartym kwartale 2015 r. do 138,91 zł w pierwszym kwartale 2016 r.

Kopalnie JSW w pierwszym kwartale tego roku wyprodukowały 4,3 mln ton węgla, w tym 2,8 mln ton węgla koksowego i 1,5 mln ton węgla do celów energetycznych. W tym czasie koksownie wchodzące w skład grupy wyprodukowały ponad 1 mln ton koksu. Wielkości te nie odbiegały w znaczący sposób od wyników osiągniętych w poprzednim kwartale.

Źródło: JSW

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę