Kartony mocne z natury

© Fotolia

Udostępnij:

Trudno dziś wyobrazić sobie jakąkolwiek gałąź przemysłu nieużywającą kartonu. Wykorzystuje się go do transportowania i przechowywania materiałów, towarów, półproduktów i produktów gotowych. Jeszcze kilka, kilkanaście lat temu wydawało się, że karton zostanie wyparte przez plastik, jednak obecnie przeżywa on swój renesans. Głównie dlatego, że jest rozwiązaniem bardziej praktycznym, tańszym i, przede wszystkim, ekologicznym.

Karton to w istocie papier o wysokiej gramaturze i różnej skali wytrzymałości: począwszy od prostego ułożenia pojedynczej warstwy (kartony dzieli się na wykonane z tektury 2-, 3-, 4-, 5- i 7-warstwowej) po złożone – ze względu na rodzaje i wysokość fal – wielowarstwowe konfiguracje (najczęściej występujące fale to B, C, E oraz ich kombinacje: BC, BE). Wytrzymałość tego materiału określają parametry ECT i BCT: pierwszy oznacza wytrzymałość tektury, drugi – całego kartonu. Kolejne ważne wskaźniki to: PET, który określa odporność kartonu na przebicie, COBB dotyczący odporności na wilgoć oraz FCT odnoszący się do odporności na odkształcenia pofalowanej warstwy tektury. Dzięki tym parametrom pudło można dowolnie konfigurować, zarówno jeśli chodzi o wytrzymałość, jak i wymiary. W ten sposób klient otrzymuje produkt dostosowany do indywidualnych potrzeb, co pozwala zoptymalizować miejsce potrzebne do przewożenia lub przechowywania towaru, a co za tym idzie – lepiej zarządzać przestrzenią w samochodzie lub magazynie i zmniejszyć koszty.

Ale nie tylko względy praktyczne i ekonomiczne decydują o rosnącej z roku na rok popularności wykorzystania kartonów na rynku. Istotnym argumentem przemawiającym na ich korzyść jest także fakt, że stanowią one rozwiązanie ekologiczne: do ich wyrobu używa się grubszych włókien ścieru drzewnego, szmat i makulatury. Kartony wykonane z tektury można wielokrotnie przetwarzać, nie trzeba ich dezynfekować, można też złożyć na płasko, przez co zajmują mniej miejsca i są mniej podatne na zniszczenia.

Przyjrzyjmy się zatem niektórym rodzajom opakowań o wysokiej wytrzymałości, które z powodzeniem znajdą swoje zastosowanie w przemyśle i motoryzacji.


Heavy duty

Opakowania o wysokiej wytrzymałości (tzw. heavy duty) mają zapewnić maksymalnie wysoki poziom ochrony w trakcie transportu. Używa się ich do przewożenia ciężkich, kruchych, objętościowych lub wartościowych produktów.

Wykonane są głównie z tektury 5- i 7-warstwowej z dodatkiem innych materiałów, jak pianka, tworzywo sztuczne, polistyren, sklejka czy drewno, zapewniających większą wytrzymałość, stabilność oraz izolację podczas transportu, zarówno drogowego, jak i lotniczego. Produkowane są na specjalne zamówienie klienta z uwzględnieniem wytwarzanego produktu i łańcucha dostaw.

Solidne kartony z powodzeniem zastąpić mogą podobne opakowania wykonane z drewna i metalu. Eliminują także zagrożenia stwarzane przez opakowania drewniane przy przeładunku ręcznym (drzazgi, wystające gwoździe itp.). Można je wysyłać na płasko lub w wersji gotowej – złożonej.


TOP w kategorii


#Utrzymanie ruchu

opakowania kartony



Opakowania przemysłowe, ładowne oktabiny

Opakowania z tektur ciężkich świetnie sprawdzają się w zastosowaniach specjalnych – wielkogabarytowych. Pozwalają właściwie zabezpieczyć ładunki nawet w transporcie morskim. Wykonane są z tektury 5- i 7-warstwowej, którą łączy się za pomocą specjalnego kleju, zszywek lub klipsów. Mają one bardzo dużą wytrzymałość: od 200 do 1500 kg, dzięki czemu z powodzeniem sprawdzają się w branżach motoryzacyjnej, chemicznej, maszynowej czy hutniczej.

Oktabina z kolei to konstrukcja opakowania, która z powodzeniem sprawdza się w magazynowaniu i transporcie materiałów sypkich, jak granulaty, regranulaty czy PET.

Wykonana jest z tekstury ciężkiej 5- lub 7-warstwowej. W wersji podstawowej składa się z trzech elementów: podstawy, rękawa i wieka. Ma kształt graniastosłupa o ośmiokątnej podstawie, co umożliwia równomierne rozłożenie obciążeń na ścianach, zapewniając tym samym maksymalną wytrzymałość opakowania na rozpieranie. Ładowność takiego opakowania wynosi od 300 do 1500 kg. Oktabinę można również wykorzystać jako opakowanie zbiorcze i składować w kilku poziomach. Jej podstawowe zalety to łatwy i szybki montaż, niska waga, możliwość wielokrotnego użycia, niskie koszty transportu (transportowane na płasko) oraz dostosowanie konstrukcji do konkretnego produktu poprzez dobór odpowiednich wymiarów i rodzaju tektury.

Ochrona plastrem miodu

Hexacomb to sztywny panel złożony z tekturowych arkuszy połączonych ze sobą papierową strukturą przypominającą wyglądem plaster miodu. Panele hexacomb stanowią lekkie, ale solidne rozwiązanie transportowe i opakowaniowe. Mimo niepozornego wyglądu są bardzo wytrzymałe, silniejsze niż tektura falista i zapewniają dobrą amortyzację. Oprócz tego sprawdzają się jako zamiennik dla styropianu, ponieważ się nie kruszą, nie rozdrabniają i w pełni nadają do recyklingu. W przeciwieństwie do wyrobów z drewna opakowanie hexacomb nie wymaga certyfikatu fumigacji, co sprawia, że jest bezproblemowym rozwiązaniem wysyłkowym przy eksporcie, a przy okazji tańszym.

Hexacomb daje możliwość tworzenia niestandardowych wykrawanych struktur w celu ochrony elementów o zróżnicowanych i nieregularnych kształtach, jak części motoryzacyjne i przemysłowe. Może być też użyty jako wkład wypełniający do pudła dla produktu o niestandardowym kształcie, tworząc w ten sposób wysokoodporne, w pełni papierowe opakowanie.

Hybryda worka i pudełka

Opakowania typu Bag-in-Box (z ang. worek w pudełku) zaprojektowano m.in. z myślą o transporcie dużych ilości płynów – o pojemności nawet tysiąca litrów. Pudło zewnętrzne wykonane jest z wielu warstw wytrzymałej tektury falistej, zapewniając wysoką ochronę podczas transportu. Wewnątrz pudła znajduje się miękki dwuwarstwowy worek. Od zewnętrznej strony ma on wysokobarierową osłonę, zabezpieczającą zawartość przed dostaniem się powietrza.

Opakowania takie są przyjazną dla środowiska alternatywą w stosunku do beczek i pojemników IBC z tworzyw sztucznych lub metalu. Nie dość, że są znacznie lżejsze i można je składować na płasko (co zmniejsza koszt wysyłki), to jeszcze nie generują kosztów czyszczenia lub transportu zwrotnego. Opakowanie typu Bag-in-Box może być także wyposażone w dozownik.

Pudła zintegrowane z paletą

Kontenery paletowe to alternatywa dla skrzyń wykonanych z drewna i tworzyw sztucznych. Są rozwiązaniem o podwyższonej wytrzymałości, przeznaczonym do transportu i składowania produktów w ilościach hurtowych. Składają się z rękawa i wieka, a całość jest zintergowana z paletą wykonaną z drewna lub tektury falistej. Są lżejsze od wspomnianych wyżej rozwiązań – co obniża koszt wysyłki i transportu – a do tego bezpieczniejsze ze względu na brak gwoździ i drzazg. Nadają się w 100% do przetworzenia. W pudle takim można przewozić produkty o masie nawet 250 kg.

Opakowania motoryzacyjne

Przemysł motoryzacyjny jest bardzo wymagający ze względu na złożoność produkcji opakowań dla dużej liczby części o zróżnicowanych kształtach i rozmiarach. Stosuje się tu wiele elementów oddzielających i zabezpieczających poszczególne podzespoły, tak by nie przesuwały się wewnątrz pudła. Wśród wielu akcesoriów do opakowań służących oddzielaniu produktów, ich ochronie i amortyzacji można wskazać: wkładki, wypełniacze, przekładki, kratownice, obwoluty, tacki, tuby, pianki czy elementy styropianowe – i wszystko to może być dostosowane do konkretnych potrzeb klienta. Oprócz tego kartony można dodatkowo wzmocnić o narożniki i kątowniki.

W przypadku produktów lakierowanych, wykonanych ze szkła, tworzyw sztucznych lub gumy, które są podatne na zadrapania i porysowania, w pudłach można użyć tektury falistej pokrytej tekturą lekką, która chroni je przed uszkodzeniami. W tym wypadku nie ma potrzeby stosowania np. folii bąbelkowej lub polistyrenu.

Opakowania tekturowe na silniki wykonane są z tektury 5- i 7-warstwowej, załadunku można dokonywać z czterech stron, a specjalna konstrukcja w środku pozwala utrzymać bardzo ciężki ładunek o niestandardowym kształcie bez dodatkowych wzmocnień. Stanowią tańszą alternatywę wobec kontenerów stalowych i plastikowych.

Udostępnij:

Drukuj





Dariusz Łuciów



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również