Kompozytowy piorunochron

Dollar Photo Club

Uderzenia piorunów w kadłuby samolotów pasażerskich są zjawiskiem codziennym: według szacunków w każdy samolot na świecie uderza rocznie co najmniej jeden piorun.

Aby zapobiegać skutkom tego zdarzenia, kadłuby z kompozytów na bazie żywic polimerowych wzmacnia się specjalną metalową siatką zatopioną we wnętrzu konstrukcji. Dzięki właściwościom przewodzącym metal zapewnia równomierne rozprowadzenie ładunku elektrycznego i temperatury na kadłubie, minimalizując ryzyko uszkodzenia poszycia. Wadą tej technologii jest jednak wysoki koszt i czasochłonność procesu produkcji kadłuba oraz konieczność przeprowadzania testów i zabiegów renowacyjnych po każdym rażeniu piorunem.

Alternatywą może być wynalezione przez naukowców z politechnik: Śląskiej i Warszawskiej oraz Uniwersytetu w Porto nowe tworzywo sztuczne, które – inaczej niż zwykły plastik – przewodzi prąd elektryczny. Właściwość tę uzyskano dzięki połączeniu polimeru nieprzewodzącego z przewodzącym. Nowy materiał przeszedł już pierwsze próby wysokonapięciowe i wysokoprądowe, które dowiodły jego wytrzymałości na wyładowania atmosferyczne. Teraz naukowcy będą pracować nad udoskonaleniem jego budowy, tak by maksymalnie zwiększyć jego przewodnictwo elektryczne.

www.polsl.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę