Kontrola i zmniejszanie strat podczas targów STOM 2019

Raven Media

Obszary marnotrawstwa w firmach produkcyjnych to główny wątek II Regionalnego Forum Branży Metalowo-Odlewniczej, które odbyło się w drugim dniu targów STOM. Spotkanie zatytułowane „Optymalizacja produkcji i zwiększenie rentowności firmy” organizowała m.in. Staropolska Izba Przemysłowo-Handlowa.

W prelekcjach podczas wydarzenia omawiane były zagadnienia: „Kultura ciągłego doskonalenia, optymalizacja produkcji w oparciu o Lean Management” (Ilona Nowicka – dyrektor zarządzający Lean Management Consulting Group), „Zwiększenie rentowności firmy poprzez transformację i doskonałość operacyjną” (Dorota Bieniek, ekspert ds. transformacji biznesu z DIR Consulting), „Wpływ wdrożenia controllingu zarządczego i systemów Business Intelligence na optymalizację przebiegu procesów gospodarczych w firmie” (dr hab. Janusz Nesterak z UE w Krakowie). Program obejmował także warsztaty – studium przypadku poświęcone eliminowaniu marnotrawstwa dzięki wykorzystaniu koncepcji Lean Management i controllingu finansowego.

W case study dotyczącym ograniczania strat dzięki zastosowaniu controllingu finansowego, prowadzonym przez Janusza Nesteraka, omawiana była sytuacja firmy, która przygotowywała prototypową partię 24 czerpaków do koparek, realizowaną w 24 odrębnych zleceniach ze względu na wymagane parametry czerpaków. Przeprowadzona analiza wykazała jednak między innymi, że niektóre z tych parametrów były takie same, więc można je było wytwarzać w ramach wspólnego zlecenia, co pozwoliłoby uzyskać oszczędności np. na czasach przygotowawczych do wykonania poszczególnych operacji.

– Lean Management dotyczy widzenia marnotrawstwa w przedsiębiorstwie – przekonywała Ilona Nowicka. – Liczby, dane, fakty na temat funkcjonowania firmy są bardzo ważne, ale najważniejsze jest, żeby na ich podstawie podejmować właściwe decyzje i osiągać właściwe cele – wyjaśniała. Wśród najważniejszych obszarów marnotrawstwa wskazała m.in. zapasy, zbędny transport i zbędny ruch, błędy w produkcji i nadprodukcję, czyli wytwarzanie więcej, niż zamówił klient.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę