Linde Safety Pilot

Wszędzie tam, gdzie pracują ludzie, od czasu do czasu pojawiają się błędy. Przy pracy wózkiem widłowym to właśnie czynnik ludzki jest najczęstszą przyczyną wypadków. Brak wiedzy, a także słaba koncentracja u części operatorów to przyczyny błędów skutkujących przewróceniem wózka, poważnymi obrażeniami, uszkodzeniami osprzętu i ładunku, także ogólnymi utrudnieniami w przepływie ładunków. Unikatowy elektroniczny system Linde Safety Pilot stworzony został po to, by wspierać operatora. Poprzez wyświetlacz umieszczony w kabinie Linde Safety Pilot pomaga operatorowi pracować bezpiecznie oraz zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom, minimalizując przy tym ryzyko wypadku i zwiększając bezpieczeństwo pracy.

Zgodnie z odpowiednimi przepisami BHP określonymi przez stowarzyszenie firm ubezpieczających od odpowiedzialności pracodawców, wózki przemysłowe muszą być kierowane w sposób zapewniający stabilność. Z tego powodu to operator wózka widłowego jest ostateczną osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo i poprawność wykonywanej pracy, a więc za to, czy podnoszony ładunek nie przekracza maksymalnego udźwigu wózka, czy został uwzględniony jego środek ciężkości oraz czy nie została przekroczona maksymalna wysokość podnoszenia danego ładunku. W ten sposób operatorzy często stają w obliczu wyzwania, jakim jest balansowanie trzema nieznanymi zmiennymi, których wartości mogą zostać oszacowane wyłącznie w przybliżeniu. Nie dysponując szczegółową wiedzą na temat informacji przekazywanej przez producenta na diagramach udźwigu resztowego, operatorzy mogą wystawiać siebie oraz innych na poważne niebezpieczeństwo. Linde Safety Pilot oferuje wsparcie w takich sytuacjach, ponieważ dzięki temu systemowi operatorzy mogą w łatwy i szybki sposób sprawdzić powyższe wartości na wyświetlaczu zamontowanym w zasięgu wzroku. Operator znajdzie na nim informacje na temat środka ciężkości i wagi ładunku znajdującego się na widłach, a także aktualnej wysokości podnoszenia, kącie pochyłu masztu oraz maksymalnej wysokości podnoszenia. Aby operator mógł szybko zidentyfikować te wartości, wyświetlacz został zaprojektowany w przejrzysty sposób – pokazuje informacje w formie obrazów, jednocześnie liczba cyfr została zmniejszona do minimum.

W sytuacji, gdy pojawia się błąd, operator otrzymuje wizualny i akustyczny sygnał ostrzegawczy, zaś sterownik wózka aktywnie reaguje i dostosowuje funkcje pojazdu. Na przykład, jeżeli operator wózka widłowego chce odłożyć ładunek na półkę i zbliża się do limitu udźwigu, sterownik zredukuje prędkość podnoszenia. Jeżeli operator kontynuuje podnoszenie i osiąga maksymalny limit udźwigu, wózek zostaje wyłączony, a krytyczne dla bezpieczeństwa funkcje podnoszenia i pochyłu zostają zablokowane. Prędkość jazdy zarządzana jest w ten sam sposób, tzn. w odniesieniu do ładunku, wysokości podnoszenia, kąta pochyłu masztu i odsunięcia środka ciężkości ładunku. Innymi słowy, prędkość redukowana jest w sposób ciągły w momencie jazdy, podczas gdy operator podnosi ładunek.

Technologia systemu wsparcia operatora opiera się na czujnikach, które mierzą wartości w różnych punktach wózka, a następnie przekazują je do jednostki sterującej wózka. W ten sposób tworzony jest elektroniczny diagram udźwigów wózka – serce systemu Linde Safety Pilot.

Jedno rozwiązanie – wiele funkcji
Większa ochrona przed błędami podczas pracy jest jedną z zalet innowacyjnego systemu Linde Safety Pilot. System dostarcza też funkcje, które zwiększają komfort pracy operatora, co owocuje większą efektywnością. Do podmenu ze wspomnianymi funkcjami można uzyskać dostęp za pomocą obrotowego przycisku zamontowanego w podłokietniku poniżej joysticków do obsługi hydrauliki. Elementy podmenu to:

  • preselektor wysokości podnoszenia – dla precyzyjnej kontroli uruchamiany poprzez dotknięcie przycisku,
  • ograniczenie wysokości podnoszenia – aby zapobiec kolizji ze stropem lub bramą,
  • limit wysokości opuszczania – aby zapobiec hałasom i nadmiernemu zużywaniu się wideł,
  • ważenie ładunku z praktyczną funkcją sumowania wagi – dla identyfikacji ilości przewożonego towaru,
  • ustawienia dynamiki jazdy – do  niezależnego ustawienia przez właściciela,
  • wyświetlanie zużycia energii – pokazuje ilość wykorzystanej energii w kWh,
  • ograniczenie prędkości – wykorzystywane m. in. podczas jazdy z przyczepą.

System Linde Safety Pilot jest owocem wielu lat projektowania i testowania. „System elektronicznego wsparcia taki, jak ESC (Electronic Stability Control) jest teraz częścią standardowego wyposażenia w wielu autach pasażerskich, jednak rozwiązanie tej natury nie może zostać zastosowane w dokładnie takim samym formacie w wózkach przemysłowych. Właściwa adaptacja wymaga specjalnej technicznej wiedzy ze względu na większe zróżnicowanie pomiędzy klasami udźwigu, oponami, masztami i środkami ciężkości ładunku. Tym bardziej więc jesteśmy dumni mogąc zaoferować naszym klientom system wspierania w pełni dostosowany do potrzeb wózków - system  Linde Safety Pilot. To rozwiązanie pozwoli naszym klientom operować pojazdami w bezpieczniejszy i bardziej wydajny sposób, jednocześnie czyniąc wózki widłowe bardziej komfortowymi i łatwiejszymi w obsłudze", mówi Harald Will, dyrektor ds. technologii (CTO) w Linde MH.

Obecnie system Linde Safety Pilot jest dostępny dla elektrycznych wózków widłowych Linde E20 do E50 o udźwigu od 2 do 5 ton. Jeszcze w tym roku system zostanie udostępniony także dla elektrycznych wózków widłowych Linde E16 do E20 o udźwigu od 1,6 do 2 ton.

www.linde-mh.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę