Lizbona na żółtych karteczkach Post-it

3M w Polsce zaprasza na wystawę rysunków portugalskiego architekta João Santa-Rita pt. „Post Pombalino it". Już od 25 czerwca w Muzeum Architektury we Wrocławiu można zobaczyć kilkaset szkiców Lizbony wykonanych na samoprzylepnych karteczkach Post-it, wynalezionych i produkowanych do dziś przez firmę 3M.

Po samoprzylepne karteczki Post-it od 3M, wykorzystywane głównie do codziennych notatek, często sięgają również artyści, tworząc swoje prace. Obrazy tworzone z różnokolorowych karteczek zdobiły już szklane ściany biurowców w Berlinie czy Paryżu (np. w formie podobizny Steva Jobsa), a ich kreatywne wykorzystanie pokazywano w wielu galeriach i na pokazach mody. Teraz sięgnął po nie uznany architekt z Lizbony, João Santa - Rita.

Artysta inspirację do swoich prac znalazł w historii trzęsienia ziemi, które nawiedziło jego rodzinne miasto w 1755 roku. Kataklizm pochłonął wiele ofiar i zniszczył około 85% zabudowy, czym na zawsze zmienił oblicze stolicy Portugalii. Biorąc pod uwagę współczesny układ urbanistyczny i efekty osiemnastowiecznej odbudowy miasta, artysta wykonał kilkaset impresji, które pokazują alternatywne rozwiązania budowlane i przestrzenne Lizbony. Rysunki zostały wykonane nieprzypadkowo na karteczkach Post-it. To właśnie one podkreślają impresyjny i ulotny charakter architektonicznych notatek.

- Kolekcja rysunków prezentowanych na wystawie, których znakomita większość została naszkicowana na karteczkach Post-it stanowi także hołd dla estetycznego bogactwa Lizbony i tych przestrzeni miasta, które jeszcze nie zostały zaprojektowane. Są to małe rysunki dla wielkiego miasta - mówi João Santa-Rita.

Wizje Lizbony według João Santa-Rita będzie można oglądać przez całe wakacje aż do 8 września br. Wystawa została zorganizowana przez Muzeum Architektury we Wrocławiu we współpracy z Santa-Rita Arquitectos i Grupą Platforma, z którą autor współpracuje już od 2007 r. Patronem Honorowym wystawy jest Ambasad Portugalii w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęła również Polsko-Portugalska Izba Handlowa, Izba Architektów Rzeczypospolitej Polskiej, Wrocław 2016 Europejska Stolica Kultury i Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP Oddział we Wrocławiu. Wystawę wspiera firma 3M w Polsce - producent karteczek Post-it.
Coraz częściej komunikujemy się dzięki nowym technologiom, jednak samoprzylepna karteczka Post-it wciąż jest skutecznym środkiem porozumiewania się i nawiązywania kontaktów. A jak się okazuje również świetnym nośnikiem artystycznych przekazów.

***
O Post-it®
„Karteczki Post-it są jak lody, nie znam nikogo , kto by ich nie lubił" - Artur Fry.
Gdyby Spencer Silver z firmy 3M (Minnesota, Mining and Manufacturing) w 1968 roku próbując stworzyć bardzo silnie łączący klej, nie stworzył kleju bardzo słabo wiążącego - dziś naszych lodówek, biurek i komputerów nie zdobiłyby znane na całym świecie samoprzylepne karteczki Post-it. Ponieważ firma nie mogła znaleźć pomysłu na wykorzystanie tak słabego kleju, z pozoru nieudany wynalazek Silvera czekał na swoją szansę kilka lat. Historia bezużytecznego kleju gwałtownie zmieniła swój bieg podczas pewnej mszy. Artur Fry, pracownik 3M śpiewając w kościelnym chórze, używał zwykłych kartek do oznaczania potrzebnych stron w śpiewniku. Kartki nie spełniały swojej roli, wypadały, gubiły się. Zniecierpliwiony Fry postanowił wykorzystać „nieudany" klej do przyklejania na chwilę zakładek do swojego śpiewnika. To był strzał w dziesiątkę - karteczki nie odpadały, ale też nie przylegały na tyle mocno, by nie można ich odczepić bez uszkodzenia papieru. I tak oto niespodziewanie słaby klej przez pierwsze 5 lat sprzedaży przyniósł jego właścicielom 45 milionów dolarów. W biurach karteczki pojawiły się po raz pierwszy w Londyńskim City, w latach 80.tych, Od tej pory - są wśród nas - zawsze pod ręką. Żółta karteczka to flagowy przykład filozofii jaką wyznają naukowcy z 3M - nadać czemuś, co już istnieje nowe zastosowanie, ulepszyć, poprawić. Dziś dostępnych jest tyle rodzajów karteczek samoprzylepnych Post-it, ile sposobów ich wykorzystania. Dzięki różnorodnym kolorom, rozmiarom, nadrukom, karteczki samoprzylepne można używać każdy rodzaj do innych zastosowań.

www.3m.pl

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę