Łożyska o niskim momencie poprawiają efektywność energetyczną w sektorze MRO

łożysko © NSK

Udostępnij:

Współpracując z globalnym sektorem motoryzacyjnym firma NSK opracowała łożyska o niskim momencie pomagające w redukcji zużycia energii i zmniejszeniu emisji dwutlenku węgla.

Teraz te sprawdzone rozwiązania inżynieryjne zostały zastosowane w łożyskach kulkowych poprzecznych ogólnego zastosowania, wykorzystywanych w szeregu aplikacji przemysłowych oraz sektorze MRO. Na świecie coraz więcej uwagi poświęca się efektywności energetycznej, a inżynierowie produkcji coraz częściej oceniając inwestycje kapitałowe związane z nowym wyposażeniem patrzą na inne czynniki niż jedynie początkowa cena zakupu. Ich uwaga koncentruje się obecnie na całkowitym koszcie posiadania (TCO) oraz emisji CO₂ w przewidywanym okresie eksploatacji maszyny. Takie podejście doprowadziło do znaczących zmian w projektowaniu silników elektrycznych oraz w przepisach ich dotyczących.



Aby pomóc zarówno projektantom, jak i klientom, inżynierowie firmy NSK opracowali szereg ulepszeń związanych z projektowaniem i wytwarzaniem łożysk. Przyniosły one zmniejszenie momentu w standardowych łożyskach kulkowych poprzecznych do 47 procent w przypadku urządzeń gospodarstwa domowego wykorzystujących duże prędkości, w porównaniu do łożysk standardowych o tym samym rozmiarze. Pomaga to poprawiać efektywność, a przez to zmniejszać zużycie energii. To dwie cechy, które przemawiają do każdego sektora przemysłowego.

Wprowadzone udoskonalenia

NSK dokonała wielu odkryć w zakresie trybologii i technologii materiałowej. Opracowała stale o wyższej czystości, pozwalające na produkowanie wyrobów o znacząco większej trwałości zmęczeniowej. Dodatkowo dokonano dalszych postępów w procesach obróbki cieplnej, zapewniając znakomitą twardość i odporność na ścieranie. Wszystko to umożliwia zwiększanie osiągów i niezawodności nowych łożysk.

W dziedzinie wytwarzania łożysk poprawiono wykończenie i geometrię bieżni. Ulepszenia te spowodowały zmniejszenie tarcia wewnętrznego, co z kolei pozwoliło na zmniejszenie zużycia energii, poziomów szumu podczas pracy, ilości wytwarzanego ciepła i zużycia ciernego. Uzupełnieniem zmian jest dalsza poprawa smarowania oraz uszczelnienia łożysk.



Smary i uszczelnienia

Nieustanne badania smarów używanych do łożysk pozwoliły opracować produkty, które zapewniają delikatną równowagę pomiędzy minimalizowaniem tarcia i długotrwałą niezawodnością. Osiągnięcia te uzupełnia innowacyjna uszczelka V firmy NSK, która poprawia efektywność uszczelnienia bez zwiększania momentu lub temperatury roboczej łożyska.

Udostępnij:

Drukuj



MM




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również