Maleje liczba długów

W ciągu minionych trzech miesięcy poprawiło się bezpieczeństwo prowadzenia działalności gospodarczej, mierzone skalą zaległych długów między firmami - wynika z raportu Biura Informacji Gospodarczej (BIG).

Według badań tej instytucji, wzrost ten dotyczy większości branż i sektorów, co pozwala przypuszczać, że dynamika zostanie utrzymana także w kolejnych miesiącach.

Jak tłumaczy Marcin Ledworowski, wiceprezes BIG InfoMonitor, wskaźnik BIK, obrazujący poziom bezpieczeństwa prowadzenia działalności gospodarczej mierzony skalą od –100 do 100, wynosi obecnie 16 pkt, czyli wzrósł w ciągu kwartału o 1,7 pkt. A to oznacza, podkreśla wiceprezes BIG, że przedsiębiorcy odczuwają wyższy poziom bezpieczeństwa. To na pewno zasługa malejących długów między przedsiębiorcami.

Największą poprawę odczuwają dostawcy usług finansowych, znacząco poprawiła się opinia w branży e-commerce oraz budowlanej, niewielki wzrost optymizmu odnotowano też w branży turystycznej.

Poprawia się też struktura zadłużenia – 31 proc. przedsiębiorców szacuje, że to są długi do 10 tys. zł, jedna czwarta twierdzi, że są to zobowiązania powyżej 100 tys. zł. Jak ocenia Marcin Ledworowski, widać z tego, że poziom zadłużenia nie jest tak wielki, ponadto cały czas maleje.

Wyniki najnowszych badań wskazują również, że firmy same szukają coraz skuteczniejszych sposobów na odzyskiwanie zaległych płatności oraz zabezpieczenie się przed nieuczciwymi kontrahentami. ─ Z naszych badań wynika, że jedna trzecia firm w ciągu ostatniego kwartału sprawdzała swoich klientów w rejestrze dłużników BIG – mówi wiceprezes BIG. Podkreśla, że na Śląsku wskaźnik sprawdzających firm  jest rekordowy i robi to 68 procent z nich przed zawarciem transakcji.

Ponadto niemal połowa przedsiębiorstw skorzystała w ciągu ostatniego kwartału z usług komornika lub podjęła inne działania prawne zmierzające do odzyskania nieterminowych płatności od swoich kontrahentów.

źródło: Polskie Radio

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę