Międzynarodowy konkurs PowerUp! rozstrzygnięty

PowerUp!

HeatVentors z Węgier zwyciężył w tegorocznej edycji międzynarodowego konkursu PowerUp! dla innowacyjnych start-upów z obszaru energii. Zespół zaprezentował innowacyjny magazyn energii cieplnej, pozwalający na oszczędność od 20 do 40% energii przy inwestycji od pół roku do dwóch lat.

Magazyn zajmuje też o 90% mniej powierzchni niż dotychczasowe magazyny energii cieplnej. HeatVentors otrzymał 20 000 euro i szansę na zaproszenie do prestiżowego akceleratora Highway by InnoEnergy.

Zwycięska drużyna odpowiada na jedno z największych wyzwań sektora energetycznego, jakim jest zapotrzebowanie na nowe rozwiązania w zakresie efektywnego magazynowania energii. Obszar „energy storage” to taki święty graal energetyki i tam też widzimy największe wyzwania – mówi Łukasz Świercz, Business Creation Officer z InnoEnergy Central Europe, przewodniczący jury.

Drugie miejsce w konkursie i 10 000 euro jury przyznało firmie FLASC z Malty, która również zajmuje się magazynowaniem energii – urządzenie zintegrowane jest z pływającą platformą offshore, a do kompresji wykorzystuje wodę morską. Trzecie miejsce i 5 000 euro otrzymała drużyna z Czech. VIA ALTA to technologia do produkcji biopaliw z odpadów biodegradowalnych.

Podczas wielkiego finału w Budapeszcie przed jury, inwestorami i mediami swoje rozwiązania zaprezentowało 12 start-upów. To zwycięzcy finałów regionalnych, które odbyły się na Węgrzech, w Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Litwie, Łotwie, Estonii, Rumunii, Bułgarii, Chorwacji i Grecji.

Finaliści zostali uprzednio wyłonieni spośród 158 drużyn z 24 krajów Europy Środkowej, które przesłały swoje zgłoszenia do konkursu. Stawka była wysoka, bo akcelerator Highway to jeden z najlepszych takich programów w sektorze cleantech w Europie:
Pomagamy aktywnie – weryfikujemy model biznesowy, sprawdzamy, czy firma nie potrzebuje handlowca. Staramy się nie ingerować, tylko wskazywać rozwiązania i otwierać drzwi – dajemy dostęp do naszych biznesowych i akademickich partnerów w całej Europie. Taki jest też główny cel konkursu PowerUp! - tłumaczy Jakub Miler, CEO InnoEnergy Central Europe, organizator konkursu.

Uczestnictwo w Highway zagwarantował sobie Mebius ze Słowenii, zdobywca Wild Card, specjalnej nagrody od Globalnego Partnera - MOL Group:
Nasza ambitna, transformacyjna strategia 2030 opiera się na założeniu, że postępy technologiczne, w połączeniu ze świadomością ekologiczną i nowymi nawykami konsumentów, zasadniczo zmieniają cały przemysł naftowy i gazowy. W MOL postrzegamy otwartą kulturę innowacji jako właściwą odpowiedź na te wyzwania, a dotarcie do ekosystemu start-upów jest dla nas ważnym krokiem. Cieszymy się, że jesteśmy głównym sponsorem PowerUp! oraz że tak wiele inspirujących pomysłów materializuje się w naszym regionie – skomentował Zsolt Winkler, Head of Open Innovation Hub w grupie MOL.

W jury zasiedli również: György Bacsa, Group Strategy and Business Development SVP, MOL Group, Viktor Miškovský, Investment Director, Inven Capital, Matias Torrellas, Portfolio Manager, InnoEnergy i Agnieszka Wasilewska-Semail, CEO w Rafako, która bardzo wysoko ocenia poziom konkursu i dodaje:
Zakres prezentowanych pomysłów był bardzo szeroki, jednakże co najważniejsze, każdy z nich może potencjalnie przyczynić się do poprawy czystości naszego środowiska, a to jest w tym przedsięwzięciu najważniejsze. Jako Rafako szukamy obecnie między innymi rozwiązań nakierunkowanych na energetykę rozproszoną oraz z zakresu circular economy. Będziemy bacznie przyglądać się zaprezentowanym dzisiaj firmom i jestem pewna, że z niektórymi z nich nawiążemy bliższą współpracę. 

Podczas gali finałowej Polskę reprezentował zespół Solato. Bracia Piotr i Maciej Murawscy zaprezentowali rozwiązanie mające na celu optymalizację pracy elektrycznych urządzeń grzewczych w inteligentnej sieci. System gromadzi i przetwarza dane pochodzące z urządzeń i dostarcza je do dostawcy energii niemal w czasie rzeczywistym. Pozwala to na oszczędności zarówno dla dostawców, jak i użytkowników podłączonych do sieci. Niestety, polskiej reprezentacji nie udało się zająć miejsca na podium.

Źródło: PowerUp!

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę