Najważniejsze wyzwania stojące przed Industrial IoT

Advantech

Wszechobecność sieci Ethernet, rosnące możliwości komunikacyjne sensorów, urządzeń wykorzystywanych do automatyzacji procesów wytwórczych, a także coraz większa ich popularność na dobre odmieniły oblicze przemysłu, jaki znaliśmy do tej pory. Biznes dostrzegł olbrzymie możliwości uzyskania wglądu w przebieg procesów biznesowych i technologicznych, a co za tym idzie skutecznego zarządzania nimi.

Należy, zatem zadać pytanie, dlaczego pomimo tak radykalnego przełomu technologicznego, nadal tak niewiele jest spektakularnych wdrożeń idei Industrial IoT (Internet of Things) w praktyce? Wydaje się, że za taki stan rzeczy odpowiadać może wymagana interdyscyplinarność stojąca za efektywną realizacją przedsięwzięcia IIoT.

W Advantech zdają sobie sprawę z szeregu problemów, przed jakimi stają zespoły projektowe IIoT. Zadania takie jak integracja systemów biznesowych z produkcyjnymi czy też zasilanie systemów EAM, ERP i MES danymi OT często okazują się problematyczne.

Częstym wyzwaniem jest efektywne opomiarowanie maszyn i urządzeń technicznych. Monitorowanie wykorzystania środków produkcji, warunków pracy czy też dostarczenia danych na potrzeby systemów EAM, MES i ERP wymaga nowatorskiego podejścia do realizacji pomiarów. Z uwagi m.in. na fakt, że tradycyjne układy sterowania (ICS) są przeważanie bardzo zróżnicowane, a kody źródłowe sterowników programowalnych bywają niedostępne, najlepszym rozwiązaniem jest opomiarowanie parku maszynowego za pomocą modułów pomiarowych natywnie wspierających rozwiązania chmurowe i protokoły znane w świecie IT. Na przestrzeni ostatnich lat Advantech rozwinął bardzo wszechstronną ofertę rozwiązań tego typu. Klienci zyskali do dyspozycji bogatą gamę modułów dedykowanych dla IT, wyposażonych w protokoły MQTT i REST API i wspierających technologię WiFi, LoRa, 3G.

Innym problemem jest efektywne zintegrowanie danych OT w systemach biznesowych. Nader częstym efektem tego stanu rzeczy jest ręczne przepisywanie danych z systemu SCADA lub DCS do ERP’a. Wychodząc naprzeciwko tym wyzwaniom Advantech opracował platformę WebAccess, która stała się kamieniem węgielnym nie tylko nowej oferty IIoT, ale też partnerstw biznesowych. Dzięki platformie WebAccess integracja z systemami biznesowymi przestała być problemem. Dzięki szeregu dedykowanych API użytkownicy zyskali możliwość łatwej integracji danych z silnie zróżnicowanego środowiska OT.

W minionym roku oferta firmy Advantech została poszerzona o rozwiązania SRP (Solution Ready Platform), które w sposób trwały połączyły sprzęt z platformą WebAccess i wprowadziły Advantech w świat kompleksowych rozwiązań Industrial IoT. Pakiety SRP opracowano z myślą o maksymalnym uproszczeniu wdrożenia praktycznie dowolnego rozwiązania realizującego założenia koncepcji IIoT. Każde SRP to platforma sprzętowa wyposażona w niezbędne interfejsy programistyczne, na której możliwe jest osadzenie specjalizowanego rozwiązania software’owego.

Dysponując otwartą platformą IIoT, gotową do osadzenia na niej szeregu rozwiązań software’owych, Advantech jest otwarty na współpracę z szeregiem firm specjalizujących się w projektach IIoT. Najistotniejszym wyróżnikiem takiej współpracy jest jej dwukierunkowość. Promowany przez Advantech model współpracy zakłada włączanie do oferty rozwiązań wnoszonych przez partnerów. Dzięki temu każdy parter ma szansę docierać do globalnych rynków ze swoimi rozwiązaniami za pośrednictwem międzynarodowej sieci sprzedaży.

Przez lata obszary IT i OT rozwijały się w swego rodzaju silosach, a specjaliści z obydwu branż patrzyli na siebie często z zawiścią lub nieufnością. Sytuacji takiej sprzyjał fakt, że przez wiele lat, kluczowy dla operacji obszar OT cieszył się znacznie mniejszym zainteresowaniem niż klasyczne IT, które w naturalny sposób było kojarzone z biznesem. W efekcie, na polu integracji IT/OT wiele pozostaje do zrobienia.

Źródło: Advantech

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę