Nowoczesność na tory

© PKP

Udostępnij:

Komentarz Krzysztofa Celińskiego, dyrektora branży mobility w Siemens Polska


Klaster Luxtorpeda 2.0 to ważna inicjatywa dla rozwoju polskiego sektora transportowego, zarówno w obszarze legislacyjnym, organizacyjnym, jak i finansowym. Jednym z najistotniejszych zadań klastra jest wsparcie projektów innowacyjnych dla polskiej kolei, gdzie już dziś można znaleźć wiele przykładów wykorzystania nowatorskich, cyfrowych rozwiązań. Przykładem mogą być autonomiczne składy metra, systemy zarządzania ruchem kolejowym kompatybilne z systemami w pociągach czy rozwiązania cyfrowe w obszarze serwisowania oparte na tzw. Big Data lub IoT. Najważniejsze kierunki rozwoju cyfryzacji na kolei pokazuje raport „Transformacja Cyfrowa Kolei” przygotowany przez SGH we współpracy z Siemensem i Fundacją ProKolej. Pociągi, które nigdy się nie spóźniają, to w obliczu technologicznych zmian nie jedynie wizja przyszłości, ale – dzięki cyfryzacji – bliska rzeczywistość. Poprzez komunikację z centrum serwisowym i przekazywanie danych z czujników systemy komputerowe mogą na bieżąco analizować m.in. zużycie części i przewidywać potencjalne awarie. Tak zaawansowane technologicznie składy będą jeździć w pociągach Siemensa w rejonie Nadrenii Północnej-Westfalii do końca 2018 r. Przewiduje się, że ich dostępność (bezawaryjność) wyniesie ponad 99%. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu Klastra Luxtorpeda 2.0 nowoczesne technologie dotrą także na polskie tory.



 

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również