Nowoczesność na tory

PKP

Komentarz Krzysztofa Celińskiego, dyrektora branży mobility w Siemens Polska

Klaster Luxtorpeda 2.0 to ważna inicjatywa dla rozwoju polskiego sektora transportowego, zarówno w obszarze legislacyjnym, organizacyjnym, jak i finansowym. Jednym z najistotniejszych zadań klastra jest wsparcie projektów innowacyjnych dla polskiej kolei, gdzie już dziś można znaleźć wiele przykładów wykorzystania nowatorskich, cyfrowych rozwiązań. Przykładem mogą być autonomiczne składy metra, systemy zarządzania ruchem kolejowym kompatybilne z systemami w pociągach czy rozwiązania cyfrowe w obszarze serwisowania oparte na tzw. Big Data lub IoT. Najważniejsze kierunki rozwoju cyfryzacji na kolei pokazuje raport „Transformacja Cyfrowa Kolei” przygotowany przez SGH we współpracy z Siemensem i Fundacją ProKolej. Pociągi, które nigdy się nie spóźniają, to w obliczu technologicznych zmian nie jedynie wizja przyszłości, ale – dzięki cyfryzacji – bliska rzeczywistość. Poprzez komunikację z centrum serwisowym i przekazywanie danych z czujników systemy komputerowe mogą na bieżąco analizować m.in. zużycie części i przewidywać potencjalne awarie. Tak zaawansowane technologicznie składy będą jeździć w pociągach Siemensa w rejonie Nadrenii Północnej-Westfalii do końca 2018 r. Przewiduje się, że ich dostępność (bezawaryjność) wyniesie ponad 99%. Mam nadzieję, że dzięki wsparciu Klastra Luxtorpeda 2.0 nowoczesne technologie dotrą także na polskie tory.

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę