Odpowiednia powłoka zwiększa trwałość narzędzi kilkanaście razy

Oerlikon
Reklama
Reklama

– Przy analizie kosztów skrawania okazuje się, że największą korzyść można uzyskać, zwiększając parametry obróbki. Jeśli szybkość skrawania zwiększy się dwukrotnie, koszty produkcji maleją aż o 15% – zaznacza Wacław Kocemba w rozmowie z MM Magazynem Przemysłowym, dyrektor handlowy Oerlikon Balzers Coating Poland.

Produktywność to główny czynnik przesądzający o stosowaniu powłok na narzędziach do obróbki skrawaniem. Przy analizie kosztów skrawania okazuje się, że największą korzyść można uzyskać, zwiększając parametry obróbki. Jeśli szybkość skrawania zwiększy się dwukrotnie, koszty produkcji maleją aż o 15%. Firmy narzędziowe mówią o ponad 4-krotnym wzroście parametrów obróbki na przestrzeni ostatnich 30 lat. Z kolei szybkość usuwania naddatku w ostatnich latach zwiększyła się aż 30-krotnie. Wzrost produktywności nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza przy obróbce materiałów o coraz wyższej wytrzymałości, stosowanych w przemyśle samochodowym, materiałów biokompatybilnych, stopów na bazie niklu i tytanu oraz tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami.

Reklama

Tymczasem trwałość narzędzi jest ograniczana przez takie m.in. czynniki jak rodzaj materiału obrabianego, parametry obróbki, szybkość usuwania naddatku, rodzaj operacji. Do tego dochodzą właściwości narzędzia: jego materiał, geometria i mikrogeometria krawędzi skrawającej, wreszcie rodzaj powłoki. Co ważne, zastosowanie odpowiedniej powłoki może zwiększyć trwałość narzędzia o kilka, a nawet kilkanaście razy.

Powiązane firmy

Reklama
Reklama

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama