Odzyskiwanie należności – jaki sposób wybrać

Przedsiębiorca, który trafił na nierzetelnego kontrahenta, powinien jak najszybciej podjąć kroki zmierzające do wyjaśnienia sytuacji. Może mieć to bowiem wpływ na płynność finansową jego firmy. Kierowanie sprawy do sądu nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Istnieje kilka, często bardziej skutecznych i pokojowych sposobów, pozwalających na odzyskanie zaległych płatności – eksperci z Grupy Casus Finanse podpowiadają, które z nich warto rozważyć.

Kontakt z nierzetelnym partnerem
Proces odzyskiwania należności wymaga od przedsiębiorcy cierpliwości i konsekwencji. Po zebraniu danych na temat nierzetelnego kontrahenta, należy nawiązać z nim kontakt np. poprzez wewnętrzny dział windykacyjny firmy lub wytypowanego do tego zadania pracownika. Jedną z najbardziej popularnych form komunikacji jest listowne wezwanie do zapłaty (tzw. monit). Monit nie tylko informuje o niezapłaconej fakturze, ale także jest sygnałem, że wierzyciel zamierza odzyskać swoje pieniądze. Wzywanie do zapłaty może odbywać się także przy wykorzystaniu wiadomości SMS, MMS, e-maili, faksów itd. Niestety, przy podejmowaniu takich działań przez pracownika firmy, istnieje zagrożenie, że wpłynie to na jej wizerunek i relacje z kontrahentem, który do niedawna był przecież klientem. Ponadto, do prowadzenia takich działań przedsiębiorca może nie posiadać odpowiednich zasobów – odzyskiwanie należności często wymaga zatrudnienia nowej osoby, szkoleń, zapewnienia narzędzi do pracy, takich jak sprzęt, systemy informatyczne. Wówczas warto skorzystać z oferty firmy zarządzającej wierzytelnościami i oddać je do odzyskania zadłużenie.

Windykacja zlecona
Firmy zarządzające należnościami – w porównaniu do wewnętrznych działów windykacyjnych firm – w procesie odzyskiwania zaległych wierzytelności dysponują z reguły o wiele bardziej zaawansowanymi technikami oddziaływania oraz bardziej rozbudowanym zapleczem operacyjnym. To wyspecjalizowane podmioty, które zatrudniają doświadczonych negocjatorów i specjalistów terenowych, posiadają pełną bazę danych zadłużonych klientów, znają mechanizmy odzyskiwania należności, a także kwestie prawne z nimi związane. Warto przed nawiązaniem współpracy z taką firmą skorzystać z bezpłatnej konsultacji, przedstawić problem i poznać możliwe sposoby jego rozwiązania. Usługę tego typu oferuje Casus Finanse. Działania firmy polegają na kompleksowych działaniach i stałym kontakcie z nierzetelnym kontrahentem –  od częstych rozmów telefonicznych i wzywaniu do zapłaty po ustalenia polubowne i drogę prawną. Zdjęcie obowiązku windykowania klientów z pracowników firmy pozwala przede wszystkim na zachowanie czystości relacji biznesowych, a wiedza i doświadczenie zewnętrznego partnera gwarantują skuteczność działania. Jeśli jednak nie uda nam się dyplomatycznie rozwiązać kwestii spornych z naszym kontrahentem, zostaje nam pomoc ze strony kancelarii prawnej, którą ma w swoich szeregach każda wyspecjalizowana grupa finansowa odzyskująca wierzytelności.

Współpraca z kancelarią prawną
Zdarza się, że mimo podjętych starań, sprawę odzyskania należności należy skierować do sądu. Jeśli firma ma własnego prawnika, możne mu zlecić tego typu działania. Jednak w przypadkach, kiedy dochodzi do poważnych zaniechań finansowych, warto zwrócić się o pomoc do kancelarii specjalizującej się w postępowaniu sądowym. Pomoże ona przygotować pozwy, czy pisma niezbędne w postępowaniu egzekucyjnym.

Widać więc, że sposobów na odzyskanie zaległych należności jest naprawdę wiele. Każdorazowo należy jednak dopasować je do naszej sprawy. Z pewnością pomogą w tym doradcy, specjalizujący się w zarządzaniu wierzytelnościami. Jeśli więc posiadamy problem z nierzetelnym kontrahentem, skonsultujmy się z ekspertami, którzy doradzą nam, jak najlepiej rozwiązać tę trudną sytuację.

 

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę