Operatorzy telekomunikacyjni zarobią na cyfryzacji MŚP
Kuleje cyfryzacja polskich małych i średnich przedsiębiorstw. Tylko 9% z nich oferuje cyfrowe usługi. Aż 60% nie używa mediów społecznościowych. Tylko co czwarta korzysta z e-commerce. Tymczasem przewiduje się, że 2020 r. co czwarte euro będzie wydawane online.
– W Polsce wciąż jest duże pole do wykorzystywania cyfrowych rozwiązań, szczególnie w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw. Wielu klientów B2B korzysta z cyfrowych narzędzi, m.in. w zakresie e-commerce, chcąc zaoferować dodatkowe korzyści swoim klientom – mówi Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska.
Z analizy DESI – Indeksu Gospodarki Cyfrowej i Społeczeństwa Cyfrowego – wynika, że pod względem cyfryzacji jesteśmy w ogonie Europy. W tym rankingu za nami jest tylko 5 krajów. O ile e-administracja nie wygląda bardzo źle, o tyle na tle europejskiej konkurencji słabo wypadają nasze przedsiębiorstwa. Im mniejsze, tym gorzej u nich z cyfryzacją. W Polsce działa około 2 mln małych firm, które stanowią 96% ogółu przedsiębiorców. Badanie Banku Pekao S.A. wskazuje, że blisko 60% z nich nie używa mediów społecznościowych, 75% nie prowadzi sprzedaży przez internet, a zaledwie 9% oferuje produkty cyfrowe.
– Małe i średnie firmy potrzebują przede wszystkim najlepszej możliwej łączności. Platforma cyfrowa musi być dostępna dla klientów zawsze i wszędzie. Nie można więc już dłużej polegać wyłącznie na łączach stacjonarnych, ale trzeba zapewniać łączność drogą mobilną – wyjaśnia Andreas Maierhofer.
Najwięksi operatorzy zaczęli dostrzegać potrzeby małych przedsiębiorstw i dostosowywać do nich swoją ofertę. Powinna ona przypominać oferty dostępne wcześniej tylko dla dużych przedsiębiorstw. Dotychczas małe podmioty musiały wybierać między różnymi propozycjami. Teraz w ramach zryczałtowanej opłaty wszystkie usługi powinny być dostępne w opcji no-limits. Taka oferta to jednak nie tylko rozwiązania telekomunikacyjne, ale również dodatkowe usługi cyfrowe, które mają pomóc firmom w prowadzeniu działalności gospodarczej.
– Kolejnym krokiem, jakim chcemy wspierać cyfryzację polskich firm, jest wprowadzenie usług z zakresu IT, które klienci deklarują jako podstawowe i z których chcą lub muszą korzystać. To przede wszystkim pakiet Office, najczęściej potrzebny firmom – mówi Marta Szwakopf, dyrektor ds. marketingu B2B w T-Mobile Polska.
W codziennym prowadzeniu biznesu pomoże też księgowość online, która umożliwi m.in. samodzielne prowadzenie księgowości oraz generowanie i przekazywanie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Dla przedsiębiorców przydatne mogą się też okazać rozwiązania, które pomogą w promocji firmy w sieci, czy wirtualna centrala – gdy jeden pracownik nie może odebrać telefonu, rozmowa zostaje przekierowana do kolejnego.
Źródło: Newseria