Papierowa butelka staje się rzeczywistością

Butelka z papieru staje się rzeczywistością Coca-Cola

Produkcja papierowej butelki z biosurowców, wykorzystywanej np. do napojów gazowanych i alkoholowych, stanowi ogromne wyzwanie technologiczne. Z jednej strony musi bowiem wytrzymać siły ciśnienia i być hermetyczna, z drugiej – jej kształt i objętość muszą być dostosowane do wymogów poszczególnych producentów.

Firma ALPLA, producent opakowań z tworzyw sztucznych, wraz z BillerudKorsnäs, czyli szwedzkim producentem papieru i dostawcą papierowych rozwiązań do pakowania, utworzyła spółkę joint venture Paboco (The Paper Bottle Company). Cel wspólnych działań jest nastawiony na opracowanie i produkcję papierowej butelki, w pełni biopochodnej, nadającej się do recyklingu. Projekt ten realizowany jest we współpracy z firmami: Coca-Cola, Carlsberg, L'Oréal i Absolut.

Z racji tego, że papier posiada zupełnie inne właściwości fizyczne niż plastik firmy muszą stanąć przed dodatkowym wyzwaniem: stworzeniem opakowania na tyle wytrzymałego, aby mogło być bezpiecznie transportowane i przechowywane. Bardzo ważne jest również to, aby opakowanie nie miało negatywnego wpływu na jakość i smak produktu.

W obecnej, pierwszej generacji butelek papierowych, wewnętrzna warstwa barierowa wykonana jest z polimerów takich jak PET lub rPET. W drugiej generacji butelek Paboco wraz z ALPLA i partnerem technologicznym Avantium opracowuje tę warstwę z biopochodnego PEF. Głównym celem jest jednak to, aby trzecia generacja była w 100% nadającą się do recyklingu biobutelką, wykonaną z odpowiedzialnie pozyskiwanego drewna. Taką, która będzie mogła ulec nieszkodliwemu rozkładowi, jeśli przypadkowo znajdzie się w środowisku naturalnym.

Źródło: ALPLA

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę