Paski rozrządu „hot oil” firmy Gates

Od początku lat dziewięćdziesiątych firma Gates produkuje napędy paskowe typu „hot oil” do zastosowań przemysłowych: generatorów, kosiarek do trawy i pomp wodnych. Wraz z postępem technologii tego rodzaju układy zaczęto wykorzystywać w silnikach samochodowych do napędu wałków rozrządu, wału korbowego oraz pompy oleju w zastępstwie tradycyjnych napędów łańcuchowych.

W przypadku wielu projektów Gates prowadzi bliską współpracę z producentami samochodów. Najnowsze silniki kompaktowe zajmują mniej miejsca i są znacznie lżejsze od starszych modeli. W przyszłości silniki kompaktowe będą jeszcze mniejsze. Już teraz działający silnik z technologią „hot oil” mieści się na kartce papieru formatu A4.

 

W 2008 roku Ford dokonał modyfikacji układu przeniesienia napędu pomiędzy wałem korbowym a pompą paliwa w silniku 1.8 l diesel „Common Rail”. Łańcuch wraz z kołem zębatym zastąpiono paskiem pracującym w oleju (BIO), zwanym paskiem typu „hot oil”. Zmiana ta zapoczątkowała wprowadzenie tego typu rozwiązań w układzie wał korbowy/rozrządu w 3-cylindrowym silniku Ford 1,0 Eco boost, w 3-cylindrowym silniku z serii EB koncernu PSA, jak również w napędzie pompy oleju w silnikach VW 1,6 i 2,0 TDI „Common Rail”.

 

Trwałość najnowszych pasków typu „hot oil” firmy Gates jest dłuższa od innych tego typu konstrukcji. Pasek musi być odporny na nieustanne działanie różnego rodzaju olejów i dodatków stosowanych w silnikach oraz na szeroki zakres warunków roboczych i temperatur w różnych strefach klimatycznych na świecie. Właściwości pasków powinny umożliwić im przetrwanie nawet najgorszych okoliczności pracy. Przeprowadzono testy celem określenia zmian chemicznych, które zachodzą w oleju silnikowym przez cały okres jego eksploatacji oraz ich wpływu na materiał i właściwości fizyczne pasków.

 

Wszystkie materiały poddano badaniom statycznym w temperaturach do +150oC lub w temperaturze wrzenia w określonych przedziałach czasu. Następnie oceniono stan pasków, nastąpiła weryfikacja i analiza uszkodzeń elementów składowych. Podczas testów stosowano substancje chemiczne o różnym stopniu koncentracji celem zapewnienia odpowiednich właściwości komponentu zgodnie z wymogami OE.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę