Pierwsze pociągi wodorowe wyjadą na tory

Udostępnij:

Pod koniec lutego, po 530 dniach i ponad 180 tysiącach przejechanych kilometrów, dwa pierwsze na świecie pociągi wodorowe pomyślnie zakończyły oficjalnie fazę testową. Dwa pociągi Coradia iLint, wyprodukowane przez Alstom w fazie poprzedzającej produkcję seryjną, realizowały przewozy pasażerskie od września 2018 r.

Począwszy od 2022 r. 14 pociągów Coradia iLint zastąpi, będące obecnie w eksploatacji, spalinowe zespoły trakcyjne. Jako pierwsza zaufała technologii wodorowej Spółka dla Ruchu Regionalnego (LNVG) z niemieckiego kraju związkowego Dolnej Saksonii, zamawiając 14 składów Coradia iLint wraz z usługą serwisowania i dostawą paliwa wodorowego na 30 lat. Projekt ten pokazuje jak ważny jest rozwój zrównoważonej mobilności dla regionu Dolnej Saksonii. Alstom, jako jeden z czołowych producentów pojazdów kolejowych w Europie, dostarczy pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi dla LNVG, a także zapewni serwis pojazdów w swoim zakładzie w Salzgitter. Ponadto firma Linde, zajmująca się dystrybucją gazów, zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla tej rodziny pociągów, zlokalizowaną w pobliżu stacji Bremervoerde.


Przez ostatnie półtora roku nasze dwa pociągi Coradia iLint poprzedzające produkcję seryjną udowodniły, że technologia ogniw wodorowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze składów pasażerskich. To dla nas ważna siła napędowa na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym. Podczas testów eksploatacyjnych pociągów wodorowych pozyskaliśmy także cenne dane, które posłużą nam do dalszego rozwoju technologii napędowej – powiedział Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający na Niemcy i Austrię, Alstom Transport Deutschland.

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wyposażony w ogniwa paliwowe do przetwarzania wodoru w energię elektryczną. Pociąg jest w pełni bezemisyjny i cichy, a co najważniejsze emituje jedynie parę wodną i skroploną wodę. Pociąg został wyposażony w kilka innowacyjnych rozwiązań: technologię czystej konwersji energetycznej, umożliwiające elastyczne magazynowanie energii w bateriach oraz inteligentny system zarządzania mocą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na niezelektryfikowanych trasach, zapewnia czystą i zrównoważoną obsługę linii kolejowych.


TOP w kategorii




Źródło: Alstom

Udostępnij:

Drukuj





MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również