PIPT: targi w 2014 r. coraz większe

©

Udostępnij:

W oparciu o wstępne dane statystyczne targów, jakimi dysponują Polska Izba Przemysłu Targowego oraz CENTREX Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych – audytor tych danych – można stwierdzić, że targi w Polsce wciąż pozostają ważnym instrumentem marketingu i komunikacji biznesowej.Porównując statystyki targowe w układzie 2-letnim (ze względu na cykl organizacji kilku wiodących marek targów co 2 lata), Polska Izba Przemysłu Targowego przewiduje tendencję wzrostową wszystkich kluczowych parametrów: powierzchni targowej wynajętej, liczby wystawców i liczby zwiedzających.

Według danych PIPT i CENTREX przyrost powierzchni wynajętej na targach w 2014 r. wyniesie ok. 73,5 tys. mkw. (2014: blisko 816 tys.; 2012: ponad 742 tys.) wzrost liczby zwiedzających szacuje się na ok. 120 tys. osób (2014: ponad 1 282tys.; 2012: ponad 1 162tys.). a liczba wystawców wzrosła o 987 (2014: blisko 29 tys.; 2012: blisko 28 tys.). Liczba samych imprez targowych, w stosunku do 2012, utrzymuje się na zbliżonym poziomie.



Międzynarodowe Targi Poznańskie – lider branży – odnotowały wzrost liczby zwiedzających o 32,11% a wynajętej powierzchni o 15,54%. Liczba wystawców na poznańskich targach pozostała prawie na tym samy poziomie.

– Zarówno organizatorzy targów w Polsce jak i firmy projektujące i budujące stoiska targowe zauważają, że wystawcy wykorzystując ożywienie gospodarcze z jakim mamy do czynienia od 2013 roku, kontynuują uczestnictwo w targach, a nawet zwiększają nakłady na tę platformę komunikacji biznesowej i marketingu. Zainwestowali zarówno w poprawę jakości swoich wystąpień na targach, jak i w wielkość ekspozycji targowych – mówi Marzenna Łukaszewicz, dyrektor Biura PIPT.

– Statystyki dowodzą, że utrzymuje się tendencja wzrostowa jeśli chodzi o zwiedzających na targach w Polsce. To trend rosnący nieustannie od 2010 roku dodaje Halina Trawa, wicedyrektor Biura Izby.

Tendencja wzrostowa

Zdaniem ekspertów targowych, długofalowy wzrost gospodarczy Polski sprzyja rozwojowi polskiego sektora targowego, który z kolei podąża za potrzebami gospodarki i przedsiębiorców wspierając rozwój gospodarczy regionów i kraju. Poprawa kondycji wielu polskich małych i średnich przedsiębiorstw zachęca je do uczestnictwa w ponad 200 specjalistycznych targach w Polsce. Nie bez znaczenia jest korzystne położenie geopolityczne naszego kraju. Wzrasta znaczenie Polski jako ważnego – jeśli nie najważniejszego – rejonu targowego w Europie Środkowej. Sprzyja temu zarówno coraz lepsza infrastruktura obiektów targowo-konferencyjnych i oferta towarzysząca targom, jak i znaczna poprawa infrastruktury drogowej.



Targi się zmieniają
Szeroko rozumiane targi zmieniają obecnie swoje funkcje i oblicze. Mamy do czynienie z hybrydyzacją działalności firm w branży targowej.

Kiedyś mieliśmy przede wszystkim targi kontraktacyjne, gdzie istotne było zawarcie kontraktu lub jego perspektywa. Dziś pojawili się w branży profesjonalni organizatorzy konferencji i kongresów, eventów i wystaw towarzyszących innym wydarzeniom o charakterze sportowym, kulturalnym, społecznym i handlowym – podsumowuje zmiany zachodzące w branży Przemysław Trawa, prezes Rady PIPT.

Przedsiębiorstwa targowe zauważyły to i zaczęły rozszerzać swoją działalność. Warszawskie EXPO XXI definiuje się nie tylko jako przestrzeń targową, ale także jako multi venue, celowo podkreślając możliwości wykorzystania przestrzeni, znacznie szerzej niż tylko w targach kontraktacyjnych. Targi w Krakowie organizują również wydarzenia kongresowe i na swoim terenie dopuszczają do organizacji eventów, także korporacyjnych. MTP jest gospodarzem wydarzeń kongresowych już od dłuższego czasu. Choćby Światowy Kongres Klimatyczny w 2008 roku, którego efektem było wybudowanie nowoczesnego Centrum Kongresowego, czyli Sali Ziemi.

Audyt CENTREX
Jak informuje audytor danych statystycznych polskiego rynku targowego CENTREX – Międzynarodowy Związek Statystyk Targowych ostateczne wyniki statystyczne za 2014 r. znane będą już za kilka tygodni.

 

www.polfair.pl

Udostępnij:

Drukuj



Aneta Głodowska




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również