PKN Orlen rusza na podbój Chin

Udostępnij:

Bezpośrednią sprzedażą produktów Grupy Orlen na perspektywicznym chińskim rynku zajmie się spółka Orlen China. Oficjalne otwarcie planowane jest w drugim półroczu tego roku. Pierwszy etap działalności obejmie sprzedaż olejów silnikowych, które do tej pory dystrybuowane były w Chinach za pośrednictwem zewnętrznych partnerów.

Zmiana modelu sprzedaży w oparciu o własną spółkę pozwoli w ciągu najbliższych trzech lat wygenerować kilkukrotnie wyższy zysk operacyjny niż obecnie.
 
Sukcesywnie zwiększamy eksport naszych produktów. Ponad 60% przychodów PKN Orlen pochodzi z rynków zagranicznych. Powołanie Orlen China to strategiczna decyzja, której celem jest wzmocnienie pozycji Koncernu na perspektywicznym rynku chińskim, ale i w sąsiednich krajach. Zbudowanie własnych kompetencji sprzedażowych na rynku chińskim umożliwi nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale też optymalizację kosztów i terminów dostaw. Obecnie w samej Azji nasze produkty eksportujemy do 20 krajów. Co ważne, wraz ze wzmacnianiem kompetencji sprzedażowych, Orlen China może stać się platformą do plasowania na azjatyckim rynku innych produktów, w tym petrochemicznych – mówi Daniel Obajtek, prezes zarządu PKN Orlen.
 
Orlen China będzie centrum kompetencji sprzedażowych (w tym e-commerce), marketingowych, logistycznych i spedycyjnych na rynku chińskim. Spółka będzie zarejestrowana w mieście Suzhou (prowincja Jiangsu) na wschodzie Chin. Na pierwszym etapie będzie prowadzić działalność w prowincji Jiangsu oraz prowincjach sąsiadujących. Prowincja Jiangsu, zamieszkiwana przez ponad 80 mln ludzi, jest ważnym ośrodkiem przemysłowym, z rozwiniętym przemysłem maszynowym, elektronicznym i samochodowym. Prowincja jest również liderem w tworzeniu specjalnych stref rozwoju, których posiada ponad 150. Strefy te koncentrują bezpośrednie inwestycje zagraniczne, międzynarodowy handel oraz innowacje technologiczne.
 
Produkty Grupy Orlen oferowane są w Chinach od 2016 r. Obecnie sprzedaż olejów silnikowych na tamtejszym rynku opiera się na współpracy Orlen Oil z lokalnymi dystrybutorami. Zasięg sprzedaży obejmuje wschodnią część Chin – głównie prowincję Jiangsu i prowincje ościenne oraz okolice portu Szanghaj. Według szacunków koncernu, zmiana modelu sprzedaży olejów, w oparciu o własną spółkę, pozwoli w ciągu najbliższych trzech lat wygenerować kilkukrotnie większy zysk operacyjny niż w przypadku kontynuowania dotychczasowego modelu sprzedaży.
 
Wskaźniki ekonomiczne, mimo pandemii Covid-19, wskazują na ogromny potencjał chińskiej gospodarki. Liczba samochodów przypadających na stu mieszkańców jest w Chinach niemal trzykrotnie niższa niż w Unii Europejskiej, z wyraźną tendencją wzrostową. W latach 2007-2017 Chiny odnotowały najwyższy na świecie, wynoszący 55%, wzrost zużycia środków smarnych. Sprzedaż produktów Orlen Oil w Chinach również odnotowywała najwyższe wzrosty spośród wszystkich rynków azjatyckich, na których Koncern prowadzi działalność eksportową. W latach 2016-2019 łączne wolumeny sprzedaży środków smarnych wzrosły na tym rynku niemal 20-krotnie.
 
Grupa Kapitałowa Orlen jest obecna w 116 państwach na 6 kontynentach. W Azji produkty koncernu sprzedawane są w 20 krajach przez kilka spółek należących do Grupy, m.in. Orlen Oil. Rynki azjatyckie charakteryzują się wysoką dynamiką rozwoju gospodarczego – w ostatnim roku odnotowały najwyższy wzrost PKB ze wszystkich kontynentów.



Źródło: PKN Orlen

Udostępnij:

Drukuj


TOP w kategorii







MM



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również