Polscy konsumenci mówią „tak” gospodarce cyrkularnej

Pixabay

Polacy, jako konsumenci, pozytywnie podchodzą do koncepcji gospodarki obiegu zamkniętego (GOZ). Zdecydowana większość z nas byłaby nawet skłonna zmienić swoje zwyczaje zakupowe, aby zacząć korzystać z usług firm aktywnych w obszarze GOZ. Wyniki najnowszego badania mogą być więc istotnym sygnałem dla przedsiębiorców, którzy coraz częściej rozważają wdrażanie cyrkularnych zasad.

Gospodarka obiegu zamkniętego to światowy trend, który z roku na rok coraz bardziej zyskuje na znaczeniu. Koncepcja GOZ polega na racjonalnym i efektywnym wykorzystaniu zasobów i minimalizowaniu negatywnego wpływu wytwarzanych produktów na środowisko. Ze względu na niekorzystne skutki stosowania obecnych modeli gospodarczych GOZ jest jednym z priorytetów polityki Unii Europejskiej. W grudniu 2015 r. Komisja Europejska opublikowała komunikat, wskazujący kierunki dla państw członkowskich w zakresie przekształcania odpadów i zakładający m.in. do 2030 r. osiągnięcie poziomu 75% w odniesieniu do recyklingu odpadów opakowaniowych, 65% - odpadów komunalnych oraz ograniczenie składowania odpadów do maksymalnie 10%.

Polacy gotowi na zmiany na korzyść GOZ
Wg badania przeprowadzonego przez Stena Recycling 69% Polaków chciałoby, aby ich ulubione produkty pochodziły ze zrównoważonej produkcji (były zaprojektowane i wytworzone wg zasad GOZ). Tyle samo z nich chętnie dowiedziałoby się, czy firma, z której usług lub produktów korzystają, działa na rzecz wprowadzania GOZ. Podobny odsetek (65%) jest skłonny zmienić swoje przyzwyczajenia konsumenckie, tzn. zrezygnować z produktów ulubionej firmy i zacząć korzystać z usług innej firmy, która dobrowolnie wdraża zasady GOZ. Prawie 60% uważa także, że ich wybory jako konsumenta mają wpływ na wdrażanie zasad GOZ przez firmy.

Od dłuższego już czasu wśród opinii publicznej coraz częściej słyszy się o potrzebie transformacji gospodarczej z modelu linearnego na cyrkularny. Firmy, mając na względzie nowe regulacje prawne Komisji Europejskiej, rozważają wdrażanie zasad gospodarki obiegu zamkniętego. Jednak dzięki naszemu badaniu po raz pierwszy przedsiębiorcy otrzymali wyraźny sygnał, że dobrowolne wprowadzanie GOZ jest opłacalne nie tylko ze względu na obiektywne korzyści środowiskowe czy gospodarcze. Widzimy, że sami konsumenci bardzo pozytywnie reagują na nową koncepcją i chętniej skorzystają z usług firm aktywnych w obszarze GOZ. Promowanie działań swojej firmy jako zgodnych z „cyrkularnymi” zasadami jest więc niewątpliwie szansą na wyróżnienie się na rynku. To również okazja do zyskania jeszcze większej przychylności klientów i partnerów biznesowych – zwraca uwagę Piotr Bruździak, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu Stena Recycling.

Polscy konsumenci mówią „tak” gospodarce cyrkularnej zdjęcie w treści artykułu

Stena Circular Economy Award - okazja do pochwalenia się „cyrkularnymi” praktykami
Aby umożliwić firmom promowanie swoich wdrożeń w obszarze gospodarki cyrkularnej, Stena Recycling organizuje konkurs Stena Circular Economy Award – Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W konkursie przewidziano trzy kategorie:
1. dla przedsiębiorców, którzy wdrożyli praktyki z obszaru GOZ;
2. dla przedsiębiorców, którzy podejmują działania na rzecz promocji idei GOZ;
3. dla studentów, którzy zaproponują sposób wdrożenia zasad GOZ.

Partnerami merytorycznymi konkursu są Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz Koalicja na Rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego „Reconomy”. Nabór zgłoszeń do konkursu trwa do 15 stycznia 2018 r.

Źródło: Stena Recycling

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę