Polska atrakcyjna dla inwestorów zagranicznych

PixaBay

Aż 97 proc. inwestorów zagranicznych, którzy weszli na polski rynek, zainwestowałoby w naszym kraju ponownie – wynika z X edycji Badania klimatu inwestycyjnego w Polsce przeprowadzonego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) we współpracy z firmą audytorsko-doradczą Grant Thornton i bankiem HSBC.

W badaniu tym inwestorzy ocenili klimat inwestycyjny w Polsce jako dobry, przyznając mu najwyższą notę w dziesięcioletniej historii badania. Co istotne, 2/5 inwestorów widzi szanse na nowe możliwości biznesowe dzięki propozycjom ujętym w Planie na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Ich zdaniem największymi atutami Polski jako rynku do inwestowania są czynniki makroekonomiczne - wielkość rynku wewnętrznego oraz stabilność ekonomiczna. Zaletą Polski są pracownicy. Inwestorzy cenią ich za wydajność pracy, lojalność oraz wysokie kwalifikacje. Coraz mniejsze znaczenie mają natomiast – nadal niższe na rynkach rozwijających – koszty pracy. Ważnymi argumentami przemawiającym „za” lokowaniem kapitału „nad Wisłą” są także dostępność surowców, jakość gruntów inwestycyjnych oraz coraz nowocześniejsza infrastruktura.

Badanie wykazało również, że istotne zmiany na krajowej scenie politycznej od momentu publikacji ubiegłorocznej edycji raportu nie wpłynęły na ocenę atrakcyjności inwestycyjnej Polski.

Inwestorzy zagraniczni, w badaniu, wskazali także na wyzwania, z którymi mają do czynienia prowadząc działalność w Polsce. Wśród nich zidentyfikowali dużą zmienność i niejasność przepisów prawnych. Jako obszary do poprawy typują niską efektywność sądów gospodarczych oraz procedur związanych z pozyskiwaniem licencji i koncesji. Ich zdaniem poprawy wymaga również system podatkowy oraz uciążliwa biurokracja.

Belgowie nr 1 w ocenie Polski

Wśród państw, z których inwestorzy najlepiej oceniają rodzimy rynek, przoduje Belgia (4,2/5 punktów). Zaraz za nią ex aequo uplasowały się Austria i Francja (po 4). Na drugim biegunie wyników badania znajdują się Duńczycy (3,25) oraz Irlandczycy i Szwajcarzy (po 3,3). Niemniej jednak te najniższe tegoroczne noty są znacznie wyższe niż średnia z dziesięcioletniego okresu badań.

Michał H. Mrożek, prezes zarządu, HSBC Bank Polska S.A., zwraca uwagę na fakt, że podczas gdy położenie geograficzne Polski nie sprzyjało w przeszłości rozwojowi kraju, obecnie stanowi jeden z jego atutów.

Źródło: Ministerstwo Rozwoju

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę