Polska daleko w tyle w kwestii wdrażania chmury w firmach

Zdaniem Deutsche Telekom usługi chmurowe mogą przyspieszyć cyfrową transformację firm w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Jednak w Polsce wciąż korzysta z nich raptem średnio co dziesiąta firma, przy czym prym wiodą głównie duże przedsiębiorstwa. Adaptację cloudu na polskim rynku – także wśród małych i średnich przedsiębiorstw – ma przyspieszyć nawiązana właśnie współpraca T-Mobile z Microsoftem.

Pomimo wielu wyzwań cyfryzacja stała się dla biznesu koniecznością i priorytetem – niezależnie od wielkości organizacji i branży. Jest warunkiem utrzymania się na rynku, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych i możliwość lepszego odpowiadania na potrzeby klientów w czasie rzeczywistym.

Scalić dwa światy

– Cyfrowa rewolucja stawia wiele wyzwań. Największym są oczekiwania klientów, które zmieniają się głównie przez firmy typowo cyfrowe. Te potrafią dostarczać usługi tu i teraz, mocno spersonalizowane, więc wszystkie firmy starej ekonomii muszą się do tego dostosować, a to wymaga głębokiej transformacji i zmiany sposobu myślenia. – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jakub Górnik, dyrektor odpowiedzialny za rozwój produktów w T-Mobile Polska.

– Przede wszystkim nowe technologie w biznesie pozwalają się nam szybciej adaptować do zmieniających się warunków konkurencji. Stanowią też platformę, dzięki której potrafimy lepiej zrozumieć ewoluujące potrzeby naszych klientów – mówi Mariusz Chochołek, prezes T-Systems Polska. – Dobrym przykładem jest branża retail. Format niektórych galerii handlowych przypomina showroomy, które nie prowadzą sprzedaży detalicznej. Dziś kluczowym elementem sukcesu jest właśnie połączyć ten świat fizyczny ze światem cyfrowym. Jak podkreśla, w realiach cyfrowej rewolucji biznes oczekuje od operatorów telekomunikacyjnych, że dostarczą na rynek kompleksowe rozwiązania „end-to-end”, które odpowiadają na konkretne wyzwania.

Czy warto stosować rozwiązania chmurowe?

Według Deutsche Telekom usługi chmurowe mogą być akceleratorem cyfrowej transformacji firm w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Dlatego telekom nawiązał strategiczne partnerstwo z firmą Microsoft, w ramach którego wspólnie zapewnią usługi chmury publicznej Microsoft Azure, usług Dynamics 365 i Office 365 w dziewięciu krajach: w Polsce, Czechach, Słowacji, Chorwacji, Węgrzech, Rumunii, Macedonii, Czarnogórze i Grecji.

Rozwiązania chmurowe zapewniają firmom cały szereg korzyści – usprawniają pracę, zapewniają bezpieczeństwo, eliminują konieczność rozbudowy serwerowni i inwestowania w odpowiednią infrastrukturę IT. Według Deutsche Telekom usługi chmurowe umożliwią firmom wdrażanie nowych rozwiązań w ciągu zaledwie kilku minut, oszczędzając od 30 do 50 proc. kosztów operacji IT w porównaniu z rozwiązaniami lokalnymi. – Adaptacja chmury w Polsce jest na poziomie 11% i tutaj znacząco odstajemy od naszych zachodnich kolegów. Dlatego planujemy stworzyć portfolio dla firm z segmentu MŚP, które najbardziej tego potrzebują – mówi Jakub Górnik. 

Centrum milowym krokiem

Telekom już w tej chwili dysponuje kilkudziesięcioosobowym zespołem specjalistów, świadczącym pełen zakres usług w kwestii migracji cloudowych i pełnego wsparcia firm w transformacji cyfrowej. Docelowo ten zespół ma się powiększyć do 3,5 tys. pracowników, którzy zostaną zatrudnieni w nowym centrum T-Mobile, obsługującym region Europy Środkowo-Wschodniej. – Współpracę z Microsoftem w ramach naszego centrum akceleracyjnego chmury w regionie Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczynamy już od czerwca. W ciągu kolejnych miesięcy będziemy dodawać kolejne usługi, planujemy zakończyć pracę w drugim półroczu tego roku – mówi Jakub Górnik. – To centrum będzie milowym krokiem na polskim rynku technologicznym. Do tej pory żadna firma nie świadczyła usług tak kompleksowo, jak my planujemy robić, zarówno w zakresie telekomunikacyjnym, informatycznym, jak i całej podróży klienta do chmury.

Źródło: Newseria

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę