Polska jest atrakcyjna dla inwestorów

Lokalizacja, stabilna gospodarka, elastyczny rynek pracy i system pomocy publicznej stanowią o atrakcyjności Polski dla europejskich, amerykańskich i azjatyckich inwestorów z branży produkcyjnej - wynika z przewodnika przygotowanego przez Jones Lang LaSalle, PAIiIZ, Ernst & Young i Hays Poland dla zagranicznych inwestorów z tego sektora.

Raport pt.: "Made in Poland. Investor's Guide for Manufacturing Companies" opracowano z myślą o międzynarodowych firmach produkcyjnych planujących rozpoczęcie działalności w Polsce. Raport szczegółowo opisuje kluczowe elementy procesu inwestycyjnego oraz zawiera analizę sektora, rynku pracy, rynku nieruchomości oferującego atrakcyjne powierzchnie magazynowo-przemysłowe, kwestii prawnych związanych z różnymi formami pomocy publicznej, a także procedur uruchamiania działalności.

Trzy główne czynniki z obszaru szeroko pojętego HR decydujące o potencjale inwestycyjnym danej lokalizacji to koszty zatrudnienia, dostępność kadr i jakość samej pracy. Koszt godziny pracy w Polsce wynosi około 7,1 euro i jest niższy niż w Czechach, Słowacji czy na Węgrzech. Miesięczne wynagrodzenie w sektorze produkcyjnym waha się pomiędzy 350-475 euro na stanowiskach produkcyjnych (praca fizyczna), a 3100-6675 euro na stanowiskach wyższego szczebla (stanowiska menedżerskie).
Rosnące koszty transportu, zmiany w poziomie i strukturze popytu, ryzyko walutowe i to wiążące się ze specyfiką funkcjonowania łańcucha dostaw to czynniki mające zauważalny wpływ na atrakcyjność inwestycyjną niektórych rynków.

John Duckworth, dyrektor zarządzający w Europie Środkowo-Wschodniej w firmie Jones Lang LaSalle podsumowuje raport: - Polska jest jedną z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji dla biznesu i ewenementem na skalę europejską. Podczas gdy gospodarki innych państw kontynentu znalazły się w fazie stagnacji, a nawet recesji, Polska w ostatnich 5. latach nieprzerwanie odnotowywała wzrost. Po niecałych 20. latach jesteśmy u progu wejścia do pierwszej dwudziestki światowych gospodarek. Liczba ludności wynosząca około 38 milionów osób tworzy szeroki rynek wewnętrzny, charakteryzujący się szybkim wzrostem poziomu konsumpcji. Te atuty w połączeniu ze stabilną sytuacją polityczną, dostępnością wykwalifikowanych kadr, korzystną relacją kosztów do jakości pracy, rozwijającą się infrastrukturą transportową oraz dostępnością grantów i pomocy publicznej określają bardzo mocną pozycję Polski jako lokalizacji również dla azjatyckich i amerykańskich firm produkcyjnych planujących ekspansję na europejskich rynkach. W ten sposób Polska przejmuje rolę łącznika i platformy pomiędzy regionem Europy Środkowo - Wschodniej a rynkami zachodnimi.

Pełny raport (w jęz. angielskim) dostępny jest na stronie: http://www.joneslanglasalle.com/MediaResources/EU/Marketing/Poland/Made_In_Poland_e-version.pdf

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest tytułem branżowym typu business to business, w którym poruszana jest tematyka z różnych najważniejszych sektorów przemysłowych. Redakcja online MM Magazynu Przemysłowego  przygotowuje i publikuje na stronie artykuły techniczne, nowości produktowe oraz inne ciekawe informacje ze świata przemysłu i nie tylko.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę