Polska – lider inwestycji

 

W 2014 r. w Polse zrealizowano 23% więcej inwestycji zagranicznych niż rok wcześniej. Daje nam to pierwsze miejsce w Europie Środkowej i Wschodniej i siódme w Europie.

W ubiegłym roku doszło do realizacji 132. bezpośrednich inwestycji zagranicznych, co dało pracę 15,4 tys. osób (wzrost o 12%). Więcej etatów w regionie powstało tylko w Rosji (18,2 tys.), a w całej Europie – jeszcze tylko w Wielkiej Brytanii (31,2 tys.).

-  To świetny sygnał, że na tak konkurencyjnym rynku, Polska postrzegana jest jako bardzo atrakcyjny kierunek. Branże, które tworzą w naszym kraju najwięcej projektów to sektor motoryzacyjny (15%), przemysł gumowy i tworzyw sztucznych (14 proc.), a także oprogramowanie (11%). Cieszy zwłaszcza ten trzeci obszar, który generuje innowacje i ugruntowuje silną pozycję polskich informatyków na światowym rynku. Z kolei drugie miejsce Rosji w tym zestawieniu wynika przede wszystkim z inwestycji napływających z rynku chińskiego, które wygenerowały tam aż 29% nowych miejsc pracy – tłumaczy Jarosław Koziński, partner zarządzający Doradztwem Podatkowym i Prawnym EY w Europie Środkowej i Południowej.

Janusz Piechociński, minister gospodarki, przewiduje, że w tym roku znów liderem będzie motoryzacja. Jaguar Land Rover rozważa inwestycję w Polsce, która miałaby być szansą na stworzenie ok. 6 tys. miejsc pracy. Polska nie jest jedynym krajem w naszym regionie branym pod uwagę. W grę wchodzą także Słowacja, Czechy i Węgry. Naszym atutem może być jednak fakt, że mamy przygotowane w zeszłym roku parcele dla Volkswagena.

Inwestycje w Europie
Europa przyciągnęła w zeszłym roku inwestycje o wartości 305 mld dolarów, czyli o 36% więcej niż w 2013 r. W tym czasie na całym świecie wartość bezpośrednich inwestycji zagranicznych spadła o 8% w ujęciu rocznym do poziomu 1,26 bln dolarów (dane UNCTAD – Konferencji Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju). Łącznie na Starym Kontynencie zrealizowano 4341 nowych projektów, co pozwoliło stworzyć ponad 185 tys. miejsc pracy.

Sektorem, który ciągle generuje największy wzrost w tym obszarze, jest motoryzacja. Bardzo mocny wzrost w 2014 r. zaobserwowano w branży IT i maszynowej. Z  kolei pod względem nowych projektów prym wiodły branże związane z oprogramowaniem oraz usługami biznesowymi.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę