Polskie firmy coraz bardziej zautomatyzowane, ale nadal poniżej średniej światowej

Kawasaki

Już 81% ankietowanych polskich firm deklaruje, że ich produkcja jest zautomatyzowana całkowicie lub częściowo – wynika z badania* przeprowadzonego przez firmę ASTOR. Pod względem liczby robotów pracujących w przemyśle Polska nadal jednak pozostaje mocno poniżej średniej światowej. Tymczasem połączenie rozwiązań z zakresu automatyki, robotyki, systemów IT i nowoczesnych metod zarządzania takich jak Lean Manufacturing, może przyczynić się do wzrostu efektywności produkcji nawet o 40% – zauważają eksperci.

Jak wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Federacji Robotyki – IFR, przepaść między wdrożeniami z zakresu automatyki i robotyki w Polsce oraz w innych krajach nadal jest bardzo widoczna. Gdy nad Wisłą na 10 tysięcy pracowników przypada 18 robotów przemysłowych, w Niemczech jest ich aż 273, a średnia gęstość robotyzacji na świecie wynosi 58. W przeprowadzonym przez ASTOR sondażu tylko 9% przedsiębiorstw przyznało, że ich produkcja jest w pełni zautomatyzowana, ale aż 72% deklarowało częściowe zautomatyzowanie. Porównanie wyników tegorocznych i ubiegłorocznych ankiet pokazuje, że branża automatyki i robotyki w Polsce się rozwija, ale w niezbyt szybkim tempie.

 

Jednocześnie badania wykazały zależność między stopniem automatyzacji a przychodem przedsiębiorstwa. Najaktualniejsze dane przygotowane przez ASTOR dowodzą, że wśród firm, których roczny obrót wynosi powyżej 300 mln zł rocznie, aż 20% jest już w pełni zautomatyzowanych, a wśród firm osiągających obrót do 300 mln zł takich przedsiębiorstw jest zaledwie 4%.

 

Firmy pytano także o to, czy przywiązują wagę do wyliczania wskaźnika OEE (ang. Overall Equipment Effectiveness – pol. Całkowita Efektywność Wyposażenia), pozwalającego na zmierzenie efektywności produkcji opartej na sprzęcie automatycznym i jej zobrazowanie w postaci wartości liczbowej. Z badania wynika, że wskaźnik OEE jest coraz częściej wykorzystywany do monitorowania efektywności produkcji. Aż 41% ankietowanych zadeklarowało pełne zautomatyzowanie raportowania tego wskaźnika. Wśród firm osiągających obroty ponad 1 000 mln zł OEE liczy aż 86%, wśród firm o obrocie w przedziale 300-1 000 mln zł – 87%, a wśród tych, które osiągają obrót do 300 mln zł – 59%. Z kolei sięganie po systemy MES (ang. manufacturing execution system – pol. system realizacji produkcji), umożliwiające na bieżąco zbieranie informacji o realizacji produkcji oraz systemy ERP (ang. enterprise resource planning – pol. planowanie zasobów przedsiębiorstwa), służące wspomaganiu zarządzania przedsiębiorstwem, zadeklarowało odpowiednio 8% i 58% badanych.

 

– Jeśli chodzi o automatyzację, to sporo się w Polsce zmieniło, ale mamy jeszcze wiele do zrobienia. Stosunkowo niskie koszty pracy w relacji do zachodnich powodują, że producenci nie zawsze dostrzegają uzasadnienie biznesowe automatyzacji. Polskie przedsiębiorstwa najczęściej wdrażają ekonomiczniejsze rozwiązania, czyli minimalną funkcjonalność potrzebą do osiągnięcia celu biznesowego, tymczasem za granicą inwestuje się w systemy, które można łatwo rozwijać. Pod względem wykorzystania i wdrażania standardów Lean Manufacturing jesteśmy natomiast na bardzo dużym poziomie zaawansowania nawet w stosunku do Europy Zachodniej, ze względu na dużą wszechstronność polskich inżynierów procesu w firmach produkcyjnych – komentuje Stefan Życzkowski, prezes firmy ASTOR.

 

Zdaniem ekspertów, wprowadzanie rozwiązań z zakresu automatyki, robotyki, systemów IT oraz łączenie ich z Lean Manufacturing wpływa na poprawę efektywności produkcji, w duchu tzw. doskonałości operacyjnej. Dzięki temu można m.in. w każdej chwili uzyskać dostęp do aktualnych i wiarygodnych danych produkcyjnych, automatycznie gromadzonych informacji o przestojach czy przezbrojeniach i wszelkich elementach niezbędnych do szybkiego generowania raportów produkcyjnych. Dane zebrane w ten sposób przyspieszają proces podejmowania decyzji w oparciu o rzeczywiste informacje. Doskonałym przykładem wdrożenia tak działającego systemu jest zlokalizowana w Polsce fabryka jednego z koncernów motoryzacyjnych która, dzięki zastosowaniu zaawansowanych systemów z zakresu automatyzacji i Lean, zwiększyła efektywność o 40%.

***

* W badaniu udział wzięło 325 uczestników odbywającej się w Poznaniu Otwartej Konferencji Lean Manufacturing

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę