Polskie firmy rzadko mierzą efektywność pracy

Staufen

Tylko 45 proc. przedsiębiorców deklaruje, że ich firma jest dojrzała procesowo – wynika z badania Macrologic. To oznacza, że mają one rozpisane poszczególne procesy, potrafią je kontrolować i mierzyć efektywność. Brak takiego zarządzania uderza w konkurencyjność polskich firm – alarmują eksperci. Tym bardziej że na Zachodzie pomiary efektywności pracy to już standard.

Wyniki badania ARC Rynek i Opinia dla Macrologic wskazały, że ponad 55 proc. badanych nadal opiera swój sposób zarządzania na strukturze funkcjonalnej, czyli hierarchicznym podziale pionów, działów i wydziałów – zauważa Renata Łukasik, członek zarządu Macrologic. – Taka struktura mocno ogranicza możliwości rozwoju firmy, co powoduje, że z czasem może ona nawet wypaść z rynku. Nie są w niej identyfikowane procesy ani stosowane ich mierniki. Struktura funkcjonalna ma oczywiście plusy, bo jest stabilna i bezpieczna, sprawdza się jednak tylko w rzadko zmieniającym się otoczeniu, którego obecnie nie obserwujemy.

Jak podkreśla, oparcie działalności firmy na procesach przynosi oszczędności i zwiększa rentowność. Tylko 45 proc. przedsiębiorców deklaruje jednak, że ich firma jest dojrzała procesowo, a jej działalność opiera się na świadomej realizacji procesów. W grupie tej 40 proc. ma system wskaźników opisujących efektywność działań, zarówno zatrudnionych pracowników, jak i całej organizacji, a 73 proc. czynności zostało dostosowanych do ról, które może pełnić każdy odpowiednio wyszkolony pracownik.

Z badania wynika, że procesowość wdrażają przede wszystkim większe przedsiębiorstwa. Zdaniem Renaty Łukasik oznacza to, że takie firmy są bardziej świadome, mają większy potencjał i lepiej odnajdują się na rynku.

Jeżeli średnie firmy nie zaczną używać nowocześniejszych rozwiązań do zarządzania, nastawionych bardziej na efektywność i zmienność otoczenia, to będą ich sytuacja będzie coraz trudniejsza, bo staną się mniej konkurencyjne – uważa Łukasik.

Taki sposób działania sprawdza się przede wszystkim w przedsiębiorstwach produkcyjnych, których aktywność jest zwykle związana z określonym przebiegiem działań. Tu też korzyści są największe, bo czasami nawet bardzo niewielkie usprawnienia na poszczególnych etapach powodują, że w całości jakość lub rentowność produktu może być dużo wyższa, co często decyduje o przewadze konkurencyjnej. Zdaniem Łukasik rozwiązania procesowe sprawdzają się także w sektorze usługowym.

W firmach handlowych, placówkach naukowych czy jednostkach samorządu terytorialnego te procesy są trochę mniej skomplikowane, więc w mniejszym stopniu używają procesowości. Być może to jest kwestia mentalności, ale to na pewno będzie się zmieniało. Tego wymaga zmieniające się szybko otoczenie – podkreśla członek zarządu Macrologic.

Z badania wynika ponadto, że Polska w tej dziedzinie pozostaje w tyle w porównaniu do innych krajów europejskich. Krajowi przedsiębiorcy mieli mniej czasu, by zastosować w praktyce wszystkie współczesne metody zarządzania. Z drugiej strony Polska nadal jest postrzegana jako kraj z dużym potencjałem innowacyjności. Jest zatem szansa, że w dziedzinie zarządzania dystans dzielący krajowe firmy od europejskich zostanie także zniwelowany.

O Autorze

MM Magazyn Przemysłowy jest międzynarodową marką medialną należącą do holdingu Vogel Communications Group. W ramach marki MM Magazyn Przemysłowy wydawane jest czasopismo, prowadzony jest portal magazynprzemyslowy.pl oraz realizowana jest komunikacja (różnymi narzędziami marketingowymi) w przemysłowym sektorze B2B.

Tagi artykułu

Zobacz również

MM Magazyn Przemysłowy 4/2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę